SMILIE Maths Com'eT
SMILIE (Some Maths In Life In Europe) Maths Com'eT és un projecte Comenius de dos anys de durada en el qual participa com a coordinadora la docent Carmen Belén Muñoz Carmona de l'IES José Navarro y Alba (Archidona, Andalusia) en col·laboració amb set centres de França, Espanya, Alemanya i el Regne Unit.
El projecte persegueix el disseny i desenvolupament d'activitats matemàtiques centrades en l'àmbit de les funcions i la geometria, amb una clara aplicació a la vida quotidiana, i integrant altres àrees del currículum com la Física i Llengües Estrangeres. El producte final és una wiki, dins del mateix TwinSpace, en la qual s'ofereixen totes les activitats i problemes matemàtics proposats pels alumnes, en el disseny i resolució dels quals han participat en agrupacions de treball de nacionalitat mixta.
Un dels aspectes més destacats del projecte és el clar repartiment de tasques entre els països socis que ha propiciat el correcte desenvolupament de cadascuna de les fases del projecte. La llengua de treball i comunicació ha estat l'anglès.
Els alumnes han col·laborat, unes vegades en línia i unes altres, de forma presencial, aprofitant les visites Comenius. Fruit d'aquesta activa col·laboració han estat els tallers pràctics de resolució de problemes matemàtics i ús de Geogebra, les visites culturals relacionades amb aspectes matemàtics observats en l'arquitectura dels edificis, els diccionaris matemàtics, així com l'elaboració de vídeos i pòsters en els quals els alumnes descriuen el procés seguit per a la resolució dels diferents problemes plantejats als grups.
El TwinSpace s'ha fet servir per compartir materials, la documentació i planificació del projecte Comenius, així com les diferents accions de difusió en cadascuna de les etapes de desenvolupament. Tot el material elaborat, tal com hem esmentat anteriorment, se situa en una wiki interna. Tot el procés de treball, així com les visites a centres, està molt ben documentat en Timetoast, per la qual cosa constitueix un model de treball clarament reutilitzable per futurs docents. El mateix podria dir-se del material específic allotjat en la wiki, una valuosa base de dades de 150 problemes matemàtics d'accés obert acompanyats de la resolució per part dels mateixos alumnes.
El projecte ha aconseguit implicar, en cadascun dels països participants, la comunitat escolar i les institucions d'administració local, i se n'ha realitzat difusió a través de premsa local escrita.
Des de l'SNA felicitem els docents i alumnes participants per la promoció d'un model innovador d'aprenentatge de les matemàtiques amb aplicació a la vida real, en el qual es combina hàbilment el treball en equip, l'ús d'una llengua estrangera com a suport de comunicació i el foment d'una identitat comuna europea. Enhorabona a tots.
Font de les imatges: TwinSpace del projecte.