A small step for us, a giant leap for Europe
A small step for us, a giant leap for Europe és un projecte d'intercanvi de notícies que coordina la docent Mercedes García Guerrero (col·legi Caja Granada) en col·laboració amb el seu soci Francesc Romero Gutiérrez del centre suec Fredrikshov Slott Scoala.
Els alumnes intercanvien mensualment notícies destacades del seu àmbit escolar, la seva ciutat i la seva cultura. Aquest desenvolupament de projecte els permet anar creant un entorn comú de vivències i una major consciència com a ciutadans europeus. El treball mensual culmina amb l'elaboració d'un noticiari comú en el qual es plasma la realitat dels països participants, la seva cultura i la seva actualitat.
L'anglès és la llengua vehicular triada per comunicar-se amb el soci, la qual cosa permet enriquir el perfil lingüístic de l'alumnat i anar afinant les seves competències en el maneig d'aquesta segona llengua en un context real d'ús.
Una part important del projecte es desenvolupa en el mateix àmbit de la família que, almenys una vegada al mes, es reuneix per veure i comentar les notícies i ajudar els alumnes a identificar els esdeveniments més destacats dins de l'àmbit nacional i l'entorn local.
Un rigorós procés de planificació i assignació de tasques entre els participants facilita el desenvolupament del treball i el lliurament puntual en les dates acordades de cadascun dels noticiaris mensuals. Els centres intercanvien els materials a través de diversos suports (blog, Dropbox, wiki). Cada centre s'encarrega d'elaborar el seu noticiari local experimentant amb diferents formats de vídeo i programari de presentacions i comparteix resultats amb el centre soci. La primera setmana del mes, en una sessió de Skype, els alumnes comenten els materials creats. El projecte encara està en fase de desenvolupament però tenen intenció de publicar un anuari digital al final del curs que cada centre conservarà com a llibre de referència per ser difós i gaudit per tots els membres de la Comunitat Educativa.
Les activitats realitzades fins avui són molt variades i reforcen el treball en equip, el diàleg i debat entre els alumnes. Destaquem, entre altres, l'activitat de lectura del primer capítol original d'Alice in Wonderland (Lewis Carroll) i la seva comparació amb la pel·lícula realitzada pel director Tim Burton; el concurs de Young Graphic Illustrators que posava a prova les habilitats dels alumnes com a dibuixants de còmic prenent com a referència l'obra de Lewis Carroll; l'acostament als més joves al llenguatge publicitari a través de jocs i el concurs d'espots publicitaris en format de vídeo.
Còmic guanyador de Mikaela i Vendela:
És destacable també la col·laboració d'agents externs que participen en el desenvolupament d'algunes de les seves activitats com, per exemple, la trobada virtual a través de Google Hangout dels alumnes dels centres participants amb el director cinematogràfic J. M. Asensio, que contesta a qüestions cinematogràfiques diverses formulades pels mateixos alumnes, tot despertant-los l'interès pel món del cinema.
Des de l'SNA felicitem docents i alumnes participants en el projecte desitjant que el seu treball segueixi avançant a bon ritme i ens continuïn sorprenent amb originals propostes que fomentin l'autonomia de l'aprenentatge, el treball col·laboratiu i la creativitat de l'alumnat.
Font Imatges: Fotocomposició SNA i materials audiovisuals del desenvolupament del projecte.