Inici / Premios eTwinning 2012 / Family Lab, ensenyar i aprendre valors
.

Family Lab, ensenyar i aprendre valors

13 
abr. 
2012  |  

Títol: Family Lab

Etapa educativa: educació secundària obligatòria

Assignatura: Interdisciplinari

logo_FamilyLab

L'equip multicultural que ha protagonitzat aquest projecte procedeix d'Alemanya, Espanya, Polònia i Regne Unit.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dos centres espanyols amb alumnes de 3r i 4t d'ESO, l'IES Marina Cebrián i l'IES Viera y Clavijo (Santa Cruz de Tenerife), han participat activament sota la coordinació de la professora María del Carmen Rodríguez García durant dos cursos escolars (2010-2012) 

Amb la finalitat que l'alumnat descobrís i comparés les normes bàsiques de conducta als diferents països, els docents van proposar als seus estudiants un suggeridor repte: convertir un adolescent entremaliat, maleducat i amb diversos problemes de conducta (addiccions, maltractament, etc.), en un adult educat i social. Amb aquestes característiques, es va crear un personatge fictici, Willy, que fins i tot es va matricular en l'IES Marina Cebrián i va viatjar virtualment per tots els centres participants. Els estudiants han analitzat, de manera creativa, diferents problemes socials de l'actualitat i interioritzat normes i valors universals, tal com mostren les paraules de Thorahi Felipe Ver, una de les alumnes participants: "Gràcies a Willy em vaig adonar que, en algunes ocasions, jo també em comportava com ell i que havia de respectar els meus pares i profes. Vaig aprendre normes i costums d'altres països."

 

La professora espanyola, M. del Carmen Rodríguez García, diu: "van dur a terme cada tasca amb passió i compromís. A més a més, el projecte toca temes molt importants que els interessen i ensenyen els valors humans i universals que han d'aplicar en les seves vides. El projecte ha contribuït a la millora de la convivència escolar i disciplina del centre, la qual cosa redunda positivament en el rendiment. Permet una major participació de les famílies i institucions i de tota la comunitat educativa en la vida del centre".

Al principi, la idea era crear un còmic internacional protagonitzat per Willy i amb el qual reflectir un comportament correcte en diverses situacions quotidianes de tot Europa. La creació de grups de nacionalitat mixta per a dur a terme aquest treball, va permetre als estudiants, a més, comparar les normes que regulen certs actes als diferents països. I tal va ser la seva implicació que, a més del còmic, van realitzar esquetxos amb els quals van representar fidelment diferents escenes típiques, vídeos protocolars, divertits pòsters digitals sobre normes bàsiques, podcasts amb les normes dels centres, acudits, dibuixos, logos, poemes, vídeos i animacions sobre Willy, etc. En definitiva, una immensa quantitat de material en diferents formats però de gran atractiu per a ser utilitzat als centres escolars.

 

Abordant temes com el medi ambient, la convivència familiar, els bons hàbits alimentaris, la pràctica d'esport, etc., el projecte s'ha convertit en un excel·lent mètode per a treballar, de manera interdisciplinària, alguns continguts transversals del currículum, com l'educació en valors i les tecnologies de la informació i la comunicació. Quant a aquestes últimes, els productes realitzats en les diverses activitats, han requerit l'ús d'una gran varietat d'eines TIC per part de l'alumnat: Comic Life per als còmics, Windows Movie Maker per a petites pel·lícules d'animació, Photoshop per a editar imatges, Power Point per a fer presentacions, VoiceThread també per a presentar algunes normes bàsiques, Scrapblog i Glogster per als pòsters digitals, Scribd per a publicar alguns materials, Flaix-meeting per a videoconferències, etc.

 

Nicolás Nieves Ramírez, un altre integrant del grup d'estudiants espanyols, no solament destaca l'aprenentatge de normes i valors, sinó també l'ús d'eines TIC i, sobretot, la pràctica de l'anglès: "Vaig aprendre i em vaig divertir molt manejant el programa Comic Life, col·locant vinyetes de totes les coses correctes que havia de fer Willy, però sobretot, em va agradar parlar en anglès amb els meus companys d'Alemanya, Regne Unit i Polònia. Vam fer molts diàlegs i debats per a discutir el comportament de Willy en anglès. Per al còmic, primerament escrivíem en anglès frases sobre les normes que intercanviàvem amb els nostres companys europeus; les frases ens les deien els nostres professors, pares, avis ..., després buscàvem imatges sobre la família Sims, Simpson, fotos reals, dibuixos reals i animats, etc. Realitzàvem un vídeo, cartell digital o el còmic, associant les normes en una situació concreta del personatge Willy, per exemple, Willy a casa, escola, amb els seus veïns, amb els seus amics, amb la seva núvia, etc."

 

Fins i tot van preparar i van gaudir d'altres activitats extraescolars que també es van vincular al projecte. Els estudiants espanyols, pertaller_familylab exemple, van visitar una residència d'ancians i van poder, a partir d'experiències narrades en primera persona, comparar l'educació que ells mateixos reben en l'actualitat, amb la que es transmetia a les generacions anteriors. També van tenir l'oportunitat de comprovar certes diferències sobre aquest tema entre els estudiants i les seves pròpies famílies participant conjuntament en tallers i debats sobre la igualtat i la violència de gènere. Però també va haver-hi temps per a celebrar conjuntament alguns dies importants, com el dia d'Europa, o el 5è aniversari d’eTwinning. Als actes organitzats per a això no solament van ser convidats estudiants i famílies, sinó que també van assistir algunes autoritats locals.

 

Com en la resta dels projectes que enguany han sigut seleccionats en la convocatòria de premis nacionals eTwinning, la direcció del centre ha donat suport al treball realitzat. En aquest cas, Natalia M. Fajardo González, directora de l'IES Marina Cebrían, diu: "El desenvolupament del projecte Family Lab al nostre centre va permetre, a través de l'experimentació i creativitat dels docents, posar en pràctica noves estratègies metodològiques en un entorn de treball col·laboratiu."

Carmen Gloria Herrera, mare d'una de les alumnes espanyoles, reflecteix també la satisfacció amb el projecte per part d'aquest col·lectiu de la comunitat educativa: "Educar Willy en valors i normes va ser molt interessant i ens ha servit per a educar la nostra filla en la convivència diària familiar, etc. La meva filla va educar Willy amb les mateixes normes i valors que nosaltres i els seus avis li estàvem inculcant".

El producte final de Family Lab és una guia de normes molt útil per a qualsevol que vulgui viatjar per Europa i ha sigut objecte de multitud de reportatges en premsa i televisió local. També ha rebut el tercer premi eTwinning en la convocatòria nacional de Polònia. Visita els seus enllaços i sorprèn-te amb tot el material publicat. A més a més, en el vídeo següent pots veure la presentació que, sobre Family Lab, es va mostrar en el lliurament de Premis Nacionals eTwinning 2012 i que és un resum clar del projecte:


 

Embed Embed this video on your site

Enllaços:

TwinSpace: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p26158/welcome

Wiki: http://familylab.wikispaces.com/

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar