Inici / Premios eTwinning 2012 / Estudi, pràctica i ensenyament de les TIC amb ICT4U
.

Estudi, pràctica i ensenyament de les TIC amb ICT4U

05 
març 
2012  |  

Títol: ICT4U

Etapa educativa: batxillerat

Assignatura: Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TICO)

premio_ict4u

L'alumnat de l'IES Maestro Juan María Leonet de la matèria optativa de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TICO), no podia imaginar-se que els tocaria adoptar el paper de mestres i, en col·laboració amb altres companys europeus, presentar als seus professors les característiques i utilitats de diferents eines TIC.

 

 

 

Docents de Bèlgica, Grècia, Hongria i Islàndia es van convertir en els nous companys de treball de Jesús Melgar Tito, professor espanyol que ens explica alguns aspectes pels quals van decidir engegar aquest treball: "El projecte ICT4U neix de la necessitat constant de fer arribar als nostres alumnes, de la manera més amena i cridanera, els continguts de les nostres assignatures. No hi ha dubte que, per aconseguir-ho, l'ús de les TIC és imprescindible; qualsevol professor que vulgui utilitzar materials atractius necessita invertir una gran quantitat de temps, a més de dominar certes destreses informàtiques. En canvi, per als nostres alumnes, l'ús de l'ordinador és tan intuïtiu que, amb molt menys esforç, són capaços de manejar qualsevol aplicació informàtica amb bastant soltesa. Això ens va fer pensar en la possibilitat que un canvi de rols entre alumne i professor podria ser beneficiós per a tots dos, ja que no només s'aconseguiria donar publicitat a diferents eines i el seu ús educatiu, sinó que, a més a més, els alumnes coneixerien de primera mà la dificultat per a preparar una classe, que quotidianament viuen els professors".

Amb aquesta idea de treball, i formant part ja d'una associació Comenius, el grup de professors va elaborar una planificació completa en la qual, fins i tot, van determinar algunes tasques prèvies a l'inici del projecte. Totes aquestes amb una única intenció: aconseguir la màxima implicació dels estudiants. Per a això, van tenir en compte els seus interessos, se'ls va fer partícips en la proposta d'activitats i van considerar la seva opinió sobre el procés de desenvolupament. Sens dubte, aquest detallat pla de treball, com també la col·laboració entre professors i alumnes en el seu disseny, ha sigut clau de l'èxit aconseguit amb el projecte.

El Racó de l'alumne del TwinSpace va ser el lloc perfecte perquè, de manera segura, els estudiants es coneguessin, triessin l'eina sobre la qual volien treballar i creessin grups de nacionalitats mixtes. Aquests equips serien els encarregats de, en les diferents trobades dutes a terme mitjançant el programa Comenius, impartir sessions de formació presencials per als seus professors. Però abans, integrat en el programa eTwinning, van haver de coordinar-se i dur a terme un treball de recerca sobre les eines TIC seleccionades. D'aquesta manera, combinant les possibilitats que eTwinning i Comenius ofereixen als centres educatius, l'alumnat ha pogut experimentar el que comporta el treball en col·laboració amb companys d'altres llocs europeus, tant a través de les noves tecnologies, com compartint aula amb ells. Difícil d'aconseguir en altres ocasions, ICT4U és un perfecte model de com integrar tots dos programes en un únic projecte.

 

 

La creació d'un wiki en el TwinSpace per a cada eina, va permetre que els diferents equips recopilessin la informació rellevant de cadascuna d'aquestes i l'ordenessin en quatre apartats: sumari, registre, manual i ús educatiu. D'aquesta manera, a més de ser el lloc de treball dels estudiants, accessible i clar també per a qualsevol visitant, el TwinSpace d'ICT4U és un repositori de gran utilitat per a docents interessats en la integració de les TIC en l'ensenyament. La llista d'eines exposades, així com la seva funcionalitat, és enorme: gestors d'informació personal com Diigo, xarxes socials com Facebook, taulers de notes en línia com Wallwisher, administradors d'imatges com Flickr, xarxes d'informació com Twitter i un llarg etcètera, completen l'índex de tutorials que els grups han elaborat i presentat als seus professors. A la Web del projecte es recullen també tots aquests manuals, presentats ordenadament amb Issuu, a més de vídeos amb les sessions presencials dutes a terme en les trobades Comenius.

 

 

La funcionalitat d'algunes de les eines també ha sigut exemplificada mitjançant-ne la pròpia utilització en el projecte. Així, a l'oportú ús del TwinSpace, ja esmentat, s'uneix el de Twitter, a través del qual els participants anaven anunciant les últimes novetats sobre el treball, Dipity, amb el qual han elaborat una línia de temps en la qual queden reflectides les seves diferents etapes i esdeveniments, Wallwisher per a l'intercanvi d'opinions i felicitacions, etc. En definitiva, en ICT4U les TIC han sigut protagonistes com a objecte i suport de treball.

 

 

La satisfacció que aquest projecte ha generat en els estudiants queda patent en les paraules d'Eva R., una de les alumnes espanyoles: "La meva opinió sobre l'experiència és molt bona a causa que hem pogut conèixer persones de la resta d'Europa i comprovar que no som tan diferents a la gent d'altres països i que el nostre estil de vida és molt similar. És una forma de practicar l'anglès de manera col·loquial amb els companys d'altres països i de manera més formal quan es realitzen els treballs i les exposicions orals d’aquests. Els meus pares opinen que és un privilegi per a qualsevol poder formar part d'un projecte com aquest".

Per la seva banda, Jesús Melgar Tito ens diu: "com a professor, per a mi és un orgull veure com els alumnes, en un inici reticents davant del projecte, s'hi han anat involucrant, incorporant aquestes eines en l'aprenentatge quotidià de les seves assignatures i, sobretot, veure l'alegria i il·lusió amb la qual comenten les seves experiències i vivències entre els seus companys, de manera que en esmentar alumnes d'altres països sembli que els tenen aquí asseguts al pupitre veí".

Amb ICT4U, no només s'ha posat en pràctica una metodologia innovadora capaç de motivar l'alumnat i que aquest aconsegueixi les competències bàsiques, sinó que s'ha elaborat un conjunt de manuals molt útils i reutilitzables per altres docents i estudiants. Un treball completat durant dos cursos escolars que ja ha estat reconegut amb el Premi Nacional eTwinning a Hongria i Espanya, i que ha sigut seleccionat com a aspirant a Premi Europeu eTwinning 2012. Estarem expectants a la Conferència anual eTwinning per saber si aconsegueix alçar-se amb aquest premi també. No esperis fins llavors i visita ja el projecte.

Et mostrem els principals trets del projecte en aquesta presentació, que va ser projectada en la cerimònia de lliurament de Premis Nacionals eTwinning 2012:

 

Embed Embed this video on your site

Enllaços:

TwinSpace: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p21079/welcome

Web: http://www.ict4u-project.eu/

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar