A Taste of Maths (ATOM), a qui li amarga un dolç?
Títol: A Taste of Maths (ATOM)
Etapa educativa: educació secundària obligatòria
Assignatura: Matemàtiques
Sis països, Espanya, Grècia, Holanda, Itàlia, República Txeca i Romania, han estat representats per docents i els seus estudiants en aquest projecte.
Nomenat projecte del mes al març del 2011, ja ens vam fer ressò de la seva qualitat a la nostra web. Ara, és la professora espanyola Valentina Quadrado Marcos qui presenta ATOM.
“El projecte està estretament connectat amb la metodologia CLIL, per la qual hem apostat en les seccions bilingües. En sol·licitar la Secció Bilingüe d'Anglès, en la qual s'integrarien els ensenyaments de Matemàtiques i Tecnologia, una de les estratègies clau era la participació en un projecte eTwinning en el qual es treballessin continguts d'aquestes assignatures. Per aquest motiu les activitats multidisciplinàries d’ATOM, l'objectiu primer de les quals era estimular la motivació i la curiositat dels participants per les matemàtiques, entronquessin perfectament en el bilingüe.
En tot moment vam intentar combinar continguts matemàtics comuns als currículums dels països participants amb aspectes de la vida diària i la cultura de diversos llocs d'Europa. La utilització d'objectes concrets relacionats amb el menjar, l'art, la literatura i les representacions de conceptes matemàtics ha facilitat la investigació activa dels participants i ha canviat la seva perspectiva quant a les matemàtiques.
La diversitat d'eines TIC ha sigut un dels aspectes més valorats pels participants i les seves famílies, ja que els ha permès desenvolupar la seva imaginació i la seva creativitat tenint en compte les seves pròpies competències i estils d'aprenentatge. Especialment cridaner és el domini que han adquirit en l'ús de VUVOX i Glogster per a les seves presentacions, i de Mixbook per a la publicació de les seves produccions escrites.
Vam aconseguir activar la curiositat dels participants per a la resolució de problemes matemàtics mitjançant dos factors: un de lingüístic, substituint la paraula “problemes” per “riddles” (“endevinalles”) i un altre de tecnològic, ja que havien de presentar totes les participacions d'una forma amena.
La participació activa i directa en Flashmeetings per comunicar-se amb els seus companys de treball, a més de propiciar l'acostament, ha permès als participants usar l'anglès d'una forma més real. Hem de destacar la celebrada amb motiu del Dia Internacional de PI. Vam preparar un PI(I) Lunch, al qual tots els estudiants havien d'aportar una empanada o pastís decorat amb la lletra PI i mostrar-la davant la càmera: The PI on our PIE. El nivell de col·laboració, inclòs el de les famílies, va ser molt elevat. A més de l'interès dins d’ATOM, l'activitat va servir per a reforçar llaços d'amistat i col·laboració entre el grup, amb la qual cosa va ser doblement important.
Des del meu punt de vista, els “ingredients” que han fet d’ATOM un projecte d'èxit poden resumir-se en la seqüenciació d'activitats motivadores, la varietat d'eines TIC, el treball d'equip entre famílies, estudiants i professors, la participació activa i l'esforç continuat. Per a una professora d'Anglès, com jo, ATOM ha sigut un repte amb el qual he aconseguit gaudir treballant en equip amb els meus companys de Matemàtiques i Tecnologia, Sergio San Victoriano i Luis Vaquerizo, i amb la magnífica feina d'Irina, Erik, Maria Teresa, Eva, Heleni i Efi".
Les famílies, tal com mostra l'opinió de Mercedes Serret Jornet, mare d'una alumna espanyola, també tenen una opinió molt positiva sobre el treball: “Valorem molt l'ús de les noves tecnologies, informàtica i Internet. Els nostres fills van adquirir un nivell d'anglès, especialment parlat, per al meu entendre, molt alt i amb un ampli vocabulari. Si a això li afegim que anaven contents a classe, que intentaven fer tots els treballs, superar-se cada dia una mica, que no es van despenjar en cap matèria, crec que no podem demanar-ne més…”
Per la seva banda, José Luis Sardón Martín, director de l'IES Alonso de Madrigal, afirma: “el premi rebut no fa sinó demostrar que «A Taste of Maths» és un projecte curricular i pedagògicament innovador que potencia l'ús de les TIC, la integració dels currículums i fomenta la col·laboració entre professors i alumnes dels centres associats”.
I, A Taste of Maths (ATOM), no és solament Premi Nacional eTwinning 2012, sinó que ja sabem que és, a més, guanyador de Premi Europeu eTwinning 2012, en la categoria de 12 a 15 anys. Serà nomenat també Millor Projecte eTwinning 2012 durant la Conferència anual?
Valentina s'acomiada amb una invitació pública: “Prova les matemàtiques amb nosaltres, potser t'agraden”.
A través d'aquesta presentació -projectada en el lliurament de Premis Nacionals eTwinning 2012- podràs veure les principals característiques del projecte:
Embed Embed this video on your site
Enllaços:
TwinSpace: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p38463/welcome
Premis eTwinning 2012
- Carpe Nuntium: voilà nuestra "FrItalianza" y aprende español
- Explota Internet pero "En la red, que no te pesquen"
- El agua es protagonista en Waterpedia - The elixir of life
- The hole puncher: aprenentatge i pràctica en FP
- Family Lab, ensenyar i aprendre valors
- Ens trobem al camí
- Conferència Anual eTwinning 2012: lliurament de premis europeus
- Entrega de Premios nacionales eTwinning 2012
- Emisión en directo: Premios nacionales y Conferencia Anual eTwinning 2012
- A Taste of Maths (ATOM), a qui li amarga un dolç?
- El desafiament de la lectura. Europe: Reading is also the future
- Estudi, pràctica i ensenyament de les TIC amb ICT4U
- GOAL! Go outside and learn, matemàtiques reals
- Creatividad itinerante en 'Art on the Move'
- Ganadores de los Premios Nacionales eTwinning 2012