Inici / Premios eTwinning 2012 / GOAL! Go outside and learn, matemàtiques reals
.

GOAL! Go outside and learn, matemàtiques reals

24 
febr. 
2012  |  

Títol: GOAL! Go outside and learn

Etapa educativa: Educació Secundària Obligatòria

Assignatura:

màtiques

premio_2012_goal

El quadern d'exercicis tradicional de matemàtiques s'ha transformat en una sèrie de problemes reals en què diverses aplicacions informàtiques han complementat els càlculs necessaris per resoldre-les.

 

 

 

 

Sis centres distribuïts pels diferents racons del continent europeu s'han implicat en aquesta innovadora forma d'impartir la matèria. Els estudiants de l'IES Ramón Cabanillas han pogut conèixer així, entre nombres i operacions, alguns detalls d'Eslovènia, Croàcia, França, Finlàndia i Polònia.

Jose Benito Búa Ares, professor espanyol, és un dels responsables d'aquest projecte que, com ell mateix explica, "neix amb un objectiu que destaca sobre els altres: l'ús de les matemàtiques per resoldre problemes o qüestions enquadrades en la realitat. Això no és nou, però a GOAL! es dóna la circumstància que la realitat és realitat en un sentit estricte". El propòsit d'aquest docent va comptar amb el suport i reconeixement de la direcció del centre, com demostren les paraules de Ramón Martínez Pinal, director de l'IES Ramón Cabanillas: "Seria molt complicat aconseguir aquests objectius si no fos per la tasca desinteressada del professor i els alumnes que van participar al projecte."

La informació constant que tota la comunitat educativa de l'institut espanyol rebia sobre l'estat del projecte va facilitar la participació dels professors d'anglès, francès i tecnologia quan va ser necessari, i fins i tot la d'un pare que hi va voler col·laborar activament revisant els textos escrits en llengua anglesa. Suso Bao Vidal ens explica: "Va ser una experiència que em va resultar interessant com a pare i molt motivadora de cara a l'alumnat. L'ús dels coneixements de les aules al món real, la utilització de les TIC, la necessitat de comunicar-se en un idioma comú entre escolars de diferents països europeus i el treball en grup són raons de pes per confiar en el projecte."

Google Docs, l'eina estrella del projecte, va facilitar, en un primer moment, el disseny d'un pla de treball comú: els sis socis van compartir els seus calendaris escolars, van proposar activitats, van opinar sobre les que els seus companys suggerien i, finalment, van elaborar l'agenda del projecte. Van construir així un programa obert i flexible: cada centre, segons les seves possibilitats, va decidir quines activitats realitzarien els seus estudiants i les va adaptar a les seves necessitats.

 

Amb la mateixa cautela, i en funció dels diversos objectius i finalitats, els docents van fer la selecció d'eines TIC que utilitzarien. Així, per establir i mantenir una comunicació fluïda entre tots els participants, no només van decidir intercanviar correus, sinó que van realitzar videoconferències a través de Skype i, amb Mixxt, van crear la seva pròpia xarxa social en un entorn segur. Pel que fa al desenvolupament de les activitats, a més d'un ús oportú de GeoGebra, programari específic de matemàtiques, van aconseguir treure profit de Google Earth i mesurar així grans distàncies que, d'una altra manera, haurien estat impossibles de determinar. I, un cop més, Google Docs, juntament amb Issuu, va permetre que els estudiants presentessin de manera conjunta els resultats de la feina comuna. Però no es van conformar amb la simple utilització d'aquesta varietat d'eines TIC, sinó que, per facilitar-ne el maneig per part de tots els participants, l'alumnat i professorat espanyol va elaborar i va compartir els seus propis videotutorials sobre GeoGebra i Gimp.

El procediment de treball a les aules s'iniciava amb la presentació d'un problema per part del professor, que va passar a adoptar el rol de guia i moderador. Immediatament després, els estudiants buscaven la manera de resoldre'l. La dinàmica de treball d'aquests també es va modificar, ja que es van veure obligats a treballar en grup, planificar estratègies, prendre decisions i posar en pràctica el coneixement de diferents blocs curriculars de matemàtiques i, sovint, fins i tot d'altres disciplines. En són una mostra activitats com el càlcul de l'àrea boscosa de les seves localitats, o la representació a escala del Sistema Solar, que els socis francesos van realitzar al pati del centre. Aquestes i altres com la construcció del seu propi sextant amb el qual conèixer l'altura de diferents edificis, la comprovació de l'accessibilitat de les rampes del seu entorn per a persones amb discapacitat i el compliment de la legislació en aquest sentit han ajudat l'alumnat a conèixer detalls del seu entorn que desconeixien. També han esbrinat el nombre de passos que separen la llar de cadascun del seu centre escolar, investigat sobre la simetria que ens envolta, reproduït el mateix Eratòstenes en els seus càlculs sobre les dimensions de la Terra i altres originals problemes que asseguren una revisió del projecte entretinguda i interessant.

El treball en grup i la realitat exposada en totes i cadascuna de les activitats converteixen GOAL! Go outside and learn en un mètode excel·lent per assolir l'aprenentatge significatiu dels estudiants tan anhelat. D'aquesta manera, no només han descobert el sentit de les matemàtiques, sinó que serà difícil que l'oblidin. Així ho mostra l'avaluació que els mateixos alumnes van fer del treball mitjançant un complet qüestionari creat amb mySurveyLab. I és que, per a aquesta última fase del projecte, també van voler aprofitar la funcionalitat que ofereixen els programaris d'enquestes actuals. Segons els resultats, un gran percentatge de l'alumnat ha canviat d'opinió sobre l'assignatura i mostra un alt grau de satisfacció amb el treball realitzat. Tot un èxit si tenim en compte que es tracta d'una de les matèries que rep més rebuig entre els estudiants.

Celia Bao Rivas, alumna integrant del grup espanyol, explica: "Al llarg de la realització d'aquest projecte vaig tenir diferents sensacions. Quan el nostre professor ens va proposar aquesta idea em va semblar interessant veure les matemàtiques aplicades fora de l'aula i parlar amb gent d'altres països sobre alguns punts de les matemàtiques. En començar a realitzar el projecte ens vam disposar en grups i això em va desesperar o fer enfadar en alguns moments, quan no ens posàvem d'acord, però finalment vam aconseguir realitzar el treball en el termini que el professor ens havia marcat i això ens va causar satisfacció. Elaborar el projecte va ser divertit pel fet d'haver de prendre mides de rampes o haver-les de pujar en una cadira de rodes, per exemple. La part més emocionant del projecte va ser parlar amb gent d'altres països europeus, en el nostre cas de Polònia i de França. Amb Polònia vam haver de parlar en anglès i amb França en francès, cosa que va fer que haguéssim de practicar les llengües que estudiem a l'institut. En conclusió, si pogués repetir l'experiència no ho dubtaria, va ser molt positiva i, per tant, la repetiria."

 

Pel que fa a l'àmbit professional, Jose Benito Búa Ares diu: "GOAL! ha representat per a mi, com a professor de matemàtiques, moltes coses, però crec que la més important, tenint en compte els aspectes didàctics i metodològics, es pot observar en l'avaluació realitzada. Aquesta planteja dubtes sobre un tòpic molt estès entre les diferents administracions educatives. Es tracta de la consideració de les TIC com l'element i eina motivadora i de més valor didàctic en l'actualitat. Hi ha una certa obsessió per l'ús de les TIC, sense parar-se gaire a analitzar-ne els avantatges i inconvenients. Es transmet que tot allò vinculat a l'ús de les TIC és innovador, motivador i contribueix a millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge. No estic d'acord amb aquesta visió i per això vaig participar en aquest projecte en particular. Amb l'ús indiscriminat de les TIC es produeix, de vegades, i en l'ensenyament de les matemàtiques concretament, un cert abandó de la realitat "real" per situar-se en una realitat "virtual", cosa que GOAL! intenta, i crec que ho aconsegueix, evitar. Això no significa que les TIC no siguin presents a GOAL! De fet, i des del meu punt de vista, l'èxit més gran de GOAL! és l'ús de les TIC com a complement i no com a finalitat. Val la pena explorar la via que segueix GOAL! o bé n'hem d'explorar d'altres de menys enquadrades en la realitat i que posin més atenció a les TIC i les seves eines? Això, crec, és motiu per al debat."

El TwinSpace és un reflex de l'abast assolit pel que fa a integració de les TIC a l'aula. Amb tot el material realitzat, disponible i organitzat clarament, fa possible una visita senzilla i agradable amb la qual descobrir el treball realitzat, de principi a fi. Igualment ordenat, l'espai en Google Sites creat per al projecte permet l'accés a tots els productes realitzats per docents i estudiants. A més, s'ha recopilat fotos, vídeos i presentacions en comptes de Flickr, YouTube i Issuu, respectivament. I el diari de projecte, amb publicacions assídues dels socis, s'ha convertit en la crònica perfecta d'aquesta aventura educativa. En definitiva, un minuciós conjunt d'aparadors des dels quals es pot fer un cop d'ull a GOAL! Go outside and learn.

El treball ha culminat amb la seva presentació en diferents conferències i esdeveniments educatius dels països protagonistes. Diversos diaris locals també s'han fet ressò de la seva qualitat, però potser el seu reconeixement més gran sigui el premi eTwinning ja concedit en tres de les convocatòries nacionals: Polònia, França i Espanya. Enhorabona!

Aquesta és la presentació del projecte que es va mostrar al lliurament de Premis Nacionals eTwinning 2012:

Embed Embed this video on your site

Enllaços:

TwinSpace: http://new-twinspace.etwinning.net/web/p34220/welcome

Diari de Projecte: http://twinblog.etwinning.net/24877/

Web: https://sites.google.com/site/goaletwinning/

Repositori Issuu: http://issuu.com/goal-eu/docs

Repositori YouTube: http://www.youtube.com/user/goal11eu

Repositori Flickr: http://www.flickr.com/photos/61207406@N02/sets/

Repositori Flickr: http://www.flickr.com/photos/62803499@N08/sets/

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar