Ús responsable de recursos d’Internet
Un dels aspectes en què cal reflexionar i formar els nostres alumnes és l’ús adequat dels recursos que es troben a Internet, el respecte als autors i al tipus de llicència amb el qual es troben publicats.
L’ús estès d’Internet per cercar informació i la facilitat amb què es troben textos, imatges, música o vídeos pot fer suposar que estan lliures de drets d’autor i es poden reproduir, modificar i tornar a publicar de nou a Internet, en projectes de treball que es demana que realitzin els alumnes.
En el moment en què s’utilitza Internet com un recurs d’aula per a la realització d’activitats, cal que els nostres alumnes tinguin consciència que l’accessibilitat a qualsevol recurs no implica llibertat d’ús, ja que, en gran mesura els continguts que es troben a Internet tenen algun tipus de llicència d’ús i un autor a qui cal concedir el reconeixement adequat per l’obra que ha realitzat.
Dos petits gestos que ajudaran a evitar possibles usos fraudulents de materials trets d’Internet als quals hem d’acostumar-nos a la comunitat educativa són comprovar el tipus de llicència que té aquest recurs, que pot ser tan tancada que tingui copyright que n’impedeixi la reproducció en qualsevol context sense permís exprés de l’autor o tan oberta que estigui publicada com a copyleft, que permet l'ús, reproducció, modificació i distribució del recurs, sempre que es mantinguin les mateixes condicions d’ús. Entre tots dos hi ha diversos tipus de llicència que seran més restrictives o menys. Conèixer el tipus de llicència d’ús evitarà disgustos posteriors.
En els projectes eTwinning es demana que imatges i sons que s’utilitzen compleixin el requisit de tenir una llicència que en permeti l’ús per a aquests projectes, o bé que els hagin realitzat els mateixos participants en el projecte.
El segon gest que ajudarà a respectar els drets de l’autor és el reconeixement dels treballs realitzats. Qualsevol recurs que es decideixi utilitzar, una vegada verificat que està publicat sota una llicència que així ho permet, ha de documentar qui és l’autor d’aquest material i indicar-ho en el lloc adequat: sota una imatge que s’utilitza per il·lustrar un text, al final d’un vídeo....
Cal trobar l’espai adequat on s’indiqui l’autor, l’adreça web d’on s'ha extret, i la data en la qual s’ha descarregat d’Internet aquest material.
També es poden evitar usos indeguts de recursos si s’utilitzen els repositoris, cercadors i plataformes que ofereixen els seus recursos gratuïts i lliures.
Proposem alguns espais en els quals es poden trobar imatges:
Banc d’imatges de l’INTEF: http://recursostic.educacion.es/bancoimagenes/web
Cercador de creativecommons: http://search.creativecommons.org
Flickr's Creative Commons Free Pictures: https://www.flickr.com/groups/creative_commons-free_pictures
Gratisography: http://gratisography.com
morgueFile: http://www.morguefile.com/archive
Pics4Learning: http://pics.tech4learning.com
Photo5: http://photos5.com
Pixabay: https://pixabay.com/es
En una mirada ràpida als projectes eTwinning, podríem dir que la major part dels vídeos que es produeixen en els projectes inclouen música, i en la majoria dels casos, música comercial. Perquè els nostres alumnes puguin utilitzar música en els seus vídeos sense assumir riscos de transgredir la legalitat, proposem alguns espais on es pot trobar música gratis i amb llicències lliures:
Freesound: https://freesound.org
Jamendo: https://www.jamendo.com/es/welcome
Si vols aprofundir una mica més en aquest tema de la reutilització de recursos que es poden trobar al web, et recomano un curs d’autoformació que es troba publicat a la pàgina web de l’INTEF, dins de l’espai dedicat a Formació, en l’apartat de materials formatius en obert: Creación, reutilización y difusión de contenidos
Font imatge: http://www.morguefile.com/archive , 15/10/2015. Autor pippalou
Articles relacionats
Eines TIC
- Uso de mapas mentales para estructurar la información
- Dale la vuelta a tu clase con eTwinning
- Ús responsable de recursos d’Internet
- Comunitats d’aprenentatge: eTwinning
- Programació a l’aula amb eTwinning
- Enginy i talent eTwinning: Presentacions amb Emaze
- Ingenio y Talento eTwinning: Cacoo para integrar diagramas en proyecto eTwinning
- La importancia del aprendizaje visual: infografías en el aula
- Enginy i Talent eTwinning: utilitzar Pinterest en un projecte eTwinning
- Enginy i talent eTwinning: presentacions eines 2.0 Conferència Lisboa 2013