Els nombres envaeixen la ciutat en My town in numbers
Títol: My town in numbers
Etapa educativa: educació secundària obligatòria
Assignatura: Matemàtiques / Geometria
Quants litres d'aigua caben en la pica de la font de la meva ciutat? Quina superfície mínima és necessària per a sembrar mig quilo de pastanagues? Puc calcular l'altura d'un edifici si conec la d'un transeünt? A preguntes com aquestes s'han enfrontat estudiants d'entre 12 i 14 anys d'escoles de la República Txeca, Romania i Holanda i les han respostes per mitjà d’un divertit procés d'investigació.
Tot això dins d'un projecte de Matemàtiques com és My town in numbers, finalista de la categoria de 12 a 15 anys dels Premis Europeus eTwinning 2010. Els tres professors socis, molt ben coordinats, han planificat i organitzat les tasques i el resultat ha estat excel·lent: l'aportació de documents està molt equilibrada en nombre, homogènia en els temes tractats i variada en les activitats proposades. Cada centre ha seleccionat un conjunt d'exercicis, els altres dos els han fet i els tres els han compartit. Aquests exercicis estan contextualitzats en l'entorn en el qual se situen els centres escolars.
Fotos, imatges i presentacions han servit per a treballar conceptes matemàtics amb una actitud motivadora: longitud, àrea, volum, missatges encriptats, escala, velocitat, etc. van fent la seva aparició en l'arquitectura, en l'hort, en els mapes i en els textos. Això és una mica més que una excusa per donar a conèixer la riquesa social i cultural dels tres països. Algun alumne hauria reparat en les dimensions colossals del parlament romanès? O en la longitud del pont de Darkov? Sabria desxifrar aquest text, Ymnx nx sty inkknhzqy?
I els escolars no s'han limitat a completar les tasques matemàtiques; han tingut presents els seus companys europeus i junts han triat un logo identificatiu, han compartit els seus gustos, han dissenyat targetes de Nadal i han ensenyat la seva aula. I tot això usant una àmplia gamma de TIC.
En aquest sentit, a part de l'ús de les eines del TwinSpace, han creat un blog per a la comunicació constant entre professors i una pàgina web ben organitzada i il·lustrativa per a la publicació dels resultats de les activitats.
Els alumnes han estudiat matemàtiques d'una forma diferent (endevinalles, animacions, trencaclosques, missatges encriptats, jocs, etc.), han après el valor del treball en col·laboració, han millorat la seva competència en llengua anglesa i han vist com la integració de les TIC ha impregnat de creativitat el seu treball i el dels docents.
Enllaços:
TwinSpace públic (plataforma TwinSpace antiga)