¿Y por qué no un intercambio escolar?

24 
febr. 
2014  |  
 

 

premios etwinning 2014

Premi categoria d’edat: 12 a 16 anys

Títol: I per què no un intercanvi escolar?

Etapa educativa: Secundària

Matèria: Llengües Estrangeres

Centre: La Anunciata-FESD, Tudela (Navarra)

Coordinadora del projecte: María Ángeles Rincón

 

 

 

Es tracta d’un projecte bilingüe francoespanyol que té com a objectiu fonamental establir un contacte regular entre els dos centres, conèixer-se i finalment fer un intercanvi escolar de dues setmanes completes. Tant per als docents com per als estudiants, aquest treball ha significat una nova forma d’ensenyament i aprenentatge. L’ampli ús de les eines TIC ha fet possible practicar de forma contínua la llengua estrangera en un context real, disposar de documents a qualsevol hora, organitzar de manera estructurada i senzilla l’intercanvi, treballar de forma col·laborativa, etc. També ha suposat una innovació que la mateixa professora relata, ja que fa uns anys feien servir cintes de casset i ara usen podcasts.


A més d’això cal afegir-hi la promoció de la creativitat dels alumnes a través d’activitats com la creació del logo, del llibre digital, del diari de viatge, composicions musicals, etc.

Però deixem que siguin els veritables protagonistes del projecte, representats per la seva coordinadora, María Ángeles Rincón, qui ens expliqui què ha suposat el desenvolupament i reconeixement del projecte en el context de centre.

El Col·legi La Anunciata FESD de Tudela ha participat durant el curs escolar 2012/13 en el programa eTwinning amb el projecte “I per què no un intercanvi escolar?”, emmarcat en l’assignatura de Francès. L’objectiu principal que es proposa des de fa diversos anys és l’intercanvi físic dels nostres alumnes de 2n i 3r d’ESO amb els d’un centre francès, el col·legi Saint Georges de Salbris. L’activitat central del projecte ha consistit a plantejar un intercanvi virtual com a pas previ i activitat motivadora abans de l’intercanvi real. En ocasions anteriors, vam posar en contacte els alumnes dels dos centres per mitjà de cartes durant els primers anys del desenvolupament de l’activitat, així com per mitjà de correus electrònics, en els últims temps. El descobriment d’eTwinning, ens ha portat a pensar que podia resultar la manera ideal de realitzar intercanvis a través de la xarxa entre l’alumnat dels dos centres i intercanviar informació i correspondència abans de fer l’intercanvi físic. A partir d’aquesta idea va sorgir el projecte. Vam decidir que aprofitaríem l’espai virtual de Twinspace per començar a establir llaços d’unió entre alumnes francesos i espanyols emprant les eines que ens ofereixen les TIC.

 

 

Les professores coordinadores dels dos centres ens vam proposar com a objectiu principal establir un contacte actiu i permanent entre els dos col·legis per, d’aquesta manera, anar-nos coneixent abans de la trobada cara a cara a realitzar durant dues setmanes, una en cada país.

 

 

 

Volíem utilitzar les situacions concretes i properes per als alumnes originades per la seva relació d’intercanvi com a eina de motivació i exercici en l’aprenentatge de la llengua estrangera. S’ha volgut realitzar una autèntica reflexió sobre la cultura estrangera, mitjançant l’anàlisi de les informacions i comentaris proporcionats pels nostres col·laboradors. També, entre els nostres objectius, destaquem el foment del treball en equip dins i fora de les nostres fronteres, així com millorar el coneixement i perfeccionament de la pràctica amb les TIC per part de l’alumnat.

 

yporquenounintercambioescolar1

Vam iniciar la realització del projecte el setembre del 2012 amb els primers contactes entre les professores, i s’ha conclòs el mes de juny del 2013, una vegada efectuats els viatges als dos països. El desenvolupament de l’activitat va trobar, al llarg del curs, algunes dificultats i moments de descoratjament, motivats principalment per la falta de temps. Una hora de classe dedicada a emprar eTwinning com a eina de treball resultava escassa i tampoc podien dedicar-se les tres hores setmanals de Francès al desenvolupament del projecte. Gràcies a la col·laboració dels professors de plàstica, de tecnologia i tutors que cedien part del seu temps o dels seus alumnes per treballar en hores “extres” i al fet que algunes de les activitats es relacionaven amb la tasca pròpia de l’assignatura, es va poder avançar i accelerar les activitats proposades. A aquesta falta de temps s’hi afegeixen altres dificultats al llarg del desenvolupament del projecte. Així, no vam voler que els alumnes es registressin en les diferents aplicacions a causa de la seva edat, havíem de fer el treball en classe per mitjà de diversos correus de les professores, de manera que s’alentia la realització d’algunes activitats. Però el més dur va ser l’existència d’un parell de moments una mica angoixants quan es va produir una pèrdua important del treball acumulat. Algun alumne, de forma accidental, havia esborrat tota l’activitat que tan laboriosament estava realitzada en un Wiki, que va resultar irrecuperable. En una altra ocasió, sense saber molt bé com va poder succeir, va desaparèixer un esquema de Mindomo en el qual es reflectien els gustos musicals dels participants. Llavors, vam tenir la temptació de deixar-ho sense més ni més, ja que semblava irreparable, però gràcies a la col·laboració i esforç de tots, vam poder fer-ho de nou.

Mindomo

Per a les professores, que no som expertes informàtiques, va suposar una gran satisfacció descobrir i aprendre, juntament amb els alumnes, algunes de les aplicacions que van resultar tan útils com vistoses, com ara Sliderocket, Mindomo, Slidely, Issuu etc. L’ús del fòrum i del xat va ser fonamental al principi perquè els alumnes trobessin a “el seu corresponent” i comentessin aspectes de tota índole, de manera que la participació va resultar molt activa i motivadora. El joc de “Qui és qui” mitjançant la utilització de Voki per realitzar una autodescripció física va resultar especialment divertit. Un intercanvi d’obsequis per Nadal i els vídeos realitzats en agraïment d’aquests van omplir moments especials. Molt útil i pràctic va ser l’ús de l’aplicació Wallwisher (Padlet) per intercanviar informació sobre el col·legi. El concurs de logos va ser molt entretingut. De la mateixa manera l’exposició d’aquests treballs amb Mixbook, així com la posterior votació i lliurament de premis durant l’estada dels alumnes francesos a Tudela van proporcionar moments agradables i emotius per a tots.

yporquenounintercambioescolar2

La continuïtat en la participació dels alumnes dels dos centres al llarg del curs va resultar desigual. Així, la intervenció en fòrums i xats va ser molt intensa en aquells alumnes més comunicatius, però en altres quedava més limitada. La participació en les diferents tasques, depenent de temes i de la mateixa atracció del treball, podia ser desigual. Encara que la participació en general ha sigut satisfactòria.

Click to play this Smilebox collage
Create your own collage - Powered by Smilebox

Per als alumnes, l’ús de TwinSpace ha suposat una gran novetat en la dinàmica de les classes, ja que han pogut aprendre francès per utilitzar-lo en la pràctica contínuament i conèixer en profunditat els seus companys abans d’anar al seu país. La majoria opinava que “aquest any anaven més tranquils a França perquè coneixien moltes coses dels seus socis, de les seves famílies i costums; fins i tot havien parlat amb ells”. “Va ser molt més fàcil comunicar-nos amb els nostres companys francesos, vam gaudir de les nombroses activitats que vam fer i a més vam guanyar amistats” diuen Aura i Marta, alumnes que van participar en el projecte. Per tot això, pensem que els objectius s’han vist àmpliament complerts.

Personalment, em produeix una gran satisfacció el premi concedit. És una recompensa per la tasca laboriosa i gratificant que ha suposat la introducció d’aquesta metodologia, així com una dosi d’ànim per seguir treballant en la línia de la col·laboració i de la innovació. Per descomptat, per al Centre i la Comunitat Educativa ha estat una bona notícia. Altres professors es van interessant per eTwinning, alguns s’hi han inscrit i tenen intenció d’iniciar projectes en un futur proper. Però els principals beneficiaris hem estat els participants, ja que hem treballat intensament l’aprenentatge d’una llengua, hem intensificat el nostre món de relacions i, a més, ens hem divertit.

 

Font de les imatges: TwinSpace del projecte i fotocomposició de l’SNA a partir d’imatges lliures d’elegantthemes.com.

 

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar