Inici / Idees / Campañas / El uso del juego como estrategia de aprendizaje ('Gamificación' en el aula)
.

El uso del juego como estrategia de aprendizaje ('Gamificación' en el aula)

10 
febr. 
2014  |  
 

 

tablet etwinning start gameEls videojocs s'han convertit en una de les formes d'entreteniment amb més seguidors avui dia. Tenint en compte la predisposició natural humana cap a la competició i el joc, nombroses institucions, organitzacions i empreses han descobert el seu particular potencial com a eina capaç de promoure determinades accions per part dels usuaris.

 

 

 

 

 

Per aquest motiu les tècniques de disseny digital, la psicologia i dinàmica d'aquests jocs, així com la tecnologia que empren, s'estudien i s'apliquen de forma massiva en àrees com el màrqueting, les xarxes socials, la salut, els recursos humans i la formació, entre altres. Aquesta estratègia és el que es denomina gamificació (de l'anglès gamification) i el que persegueix no és una altra cosa que estimular la participació i fidelització de l'usuari a través d'una experiència lúdica plaent que faci més atractiva la seva interacció en un context determinat.

L'aprenentatge basat en el joc s'està incorporant també a l'àmbit de l'educació, malgrat que de manera una mica més tímida. Tinguem en compte que per a molts docents el joc, més que com a estratègia metodològica d'aula, encara constitueix una forma de recompensa sense propòsit didàctic més enllà de proporcionar varietat i diversió a l'alumnat en moments buits de contingut curricular. Tanmateix, el joc, lluny de ser una distracció i un simple divertiment, pot contribuir al desenvolupament de certes habilitats en l'alumnat i proporcionar una experiència d'aprenentatge rellevant i plaent, que els motivi a continuar avançant i involucrar-se de forma activa en el seu aprenentatge.
Repassem alguns aspectes de l'aprenentatge basat en el joc que justifiquen el seu ús com a estratègia d'aula:

star 256px1.    Promou la participació de l'alumnat.
El joc estimula la participació de l'alumnat i desperta l'interès fins i tot en aquells més reticents a aprendre o en els que són poc jugadors, ja que aquests perceben un canvi en les regles del sistema i es desencadena en ells la curiositat per conèixer i prendre-hi part. Per als qui estan més habituats a l'experiència de joc suposa un entorn familiar d'aprenentatge en el qual se senten còmodes i on perceben més possibilitats d'aconseguir l'èxit. Es pot fomentar la participació de l'usuari a través de diferents mecàniques de joc com poden ser la recol·lecció d'objectes, punts, classificacions i nivells. El més important és crear una recompensa atractiva per als jugadors. A més, hem d'identificar durant la fase de disseny del joc aquelles destreses o processos que volem incentivar. Un exemple de recompensa són els badges, es tracta d'insígnies o indicadors d'assoliments i habilitats personals que es poden anar adquirint durant la realització del joc com a premi a la finalització d'una etapa o el bon acompliment d'una acció determinada.
 

ribbon 256px2.    Experiències d'ensenyament-aprenentatge personalitzades.
Com a docents coneixem com n'és de necessari donar a cada alumne una experiència personalitzada d'aprenentatge d'acord amb les seves necessitats i habilitats com a aprenent. El joc, pel seu caràcter obert, proporciona a l'alumne objectius clars i connectats que li permeten anar avançant d'un nivell a l'altre al mateix temps que va perfilant i afinant les seves pròpies habilitats i coneixements. L'ús d'avatars propers a l'aparença personal de l'alumne contribueix, a més, a refermar aquesta connexió amb el propi joc.

target 256px3. Com a forma d'introduir determinats continguts i promoure l'aprenentatge significatiu.

Hi ha continguts curriculars que, pel seu nivell d'abstracció, resulten més accessibles i significatius quan es presenten en format de joc. El joc compta, a més, amb regles i objectius clars, la qual cosa permet a l'alumne conèixer què se li demana en cada moment o què passarà segons vagi avançant i segueixi les regles del propi joc. Aquesta claredat en l'especificació i objectius d'etapa els ajuda a prendre una major consciència en el seu rol d'aprenents i descobrir per si mateixos com poden seguir millorant.

lightbulb 256px4. Experimentar diferents solucions i punts de vista.
En molts jocs, especialment, els que es dissenyen com a jocs de rol, es proporciona als alumnes la visió de solucions alternatives a un mateix problema, fet que contribueix positivament a despertar la seva capacitat analítica i esperit crític. Els alumnes desenvolupen d'aquesta forma una habilitat per percebre i analitzar els problemes des de diferents punts de vista i exercitar habilitats creatives.


chat 256px4. Foment de l'esperit d'equip.
El joc fomenta l'esperit d'equip, l'aprenentatge entre iguals i la col·laboració com a estratègies de suport per sumar forces  i coneixements i així, poder avançar junts fins a trobar la solució d'un problema. Percebre els altres en l'acompliment de la mateixa tasca i assumint els mateixos objectius genera confiança i compromís en l'alumnat.



support 256px5. Perdre la por del fracàs.
És important inculcar en l'alumnat la por d'equivocar-se, que experimentin i provin noves formes de fer les coses sense por de fracassar. L'aprenentatge que s'escomet des del joc proporciona precisament la sensació d'entorn segur en el qual un pot intentar-ho les vegades que faci falta i tornar a començar sense tenir la sensació d'haver comès un error.

 

The Stronguna organització americana (Nova York) dedicada a l'estudi i anàlisi del joc desglossa de manera gràfica el concepte del joc al voltant d'una sèrie d'elements, cadascun connectat amb un determinat grup d'emocions. Per exemple, l'anticipació s'associaria a les emocions com l'empatia i el mestratge. Us incloem una traducció al castellà d'aquesta representació gràfica sobre el joc:


play elements traducción 
Hi ha diverses eines gratuïtes en línia que proporcionen a l'alumnat una experiència lúdica d'aprenentatge alhora que participen en el disseny del tauler mateix i, en alguns casos, les regles del joc. Us n'incloem algunes:

Draw4playdraw4game

En el qual els alumnes tracen una ruta en un tauler de joc per guiar un personatge. Cada nou nivell del joc implica l'aprenentatge de noves eines i recerca de solucions en grup.

 

 

 

 

 

isoballIsoball

Joc de física en el qual els alumnes creen un entorn de joc usant blocs i rampes per guiar una bola en la direcció correcta. Continguts com la força, l'impuls es tornen més complexos segons es va avançant en el joc.

 

 

 

 

 

 

MinecraftMinecraft

Joc de construcció, aventura i supervivència que permet a l'alumne el desenvolupament de la capacitat de visió espacial.

 

 

 

 

Purpose games

Purpose Games

Aquesta eina permet crear jocs interactius sobre una imatge, bateries de preguntes d'opció múltiple, jocs sobre mapes de geografia amb els quals els alumnes poden reptar-se en petites competicions i repassar continguts curriculars. Moltes d'aquestes activitats i jocs poden ser compartits amb altres usuaris de la plataforma de Purpose Games.

 

es una herramienta gratuita que te permite crear un juego interactivo sobre una imagen o una batería de preguntas de tipo test. No sólo los profesores, sino los propios alumnos pueden crear este tipo de actividades interactivas para repasar contenidos curriculares y para retarse los unos a los otros en pequeñas competiciones - See more at: http://enmarchaconlastic.educarex.es/2011/04/07/purpose-games-crea-actividades-interactivas-de-forma-sencilla/#sthash.wShp64Bx.dpuf

 

SploderSploder

Permet als alumnes, a través d'un editor de gràfics personalitzable, la creació de jocs de tota mena des de tipus arcade, jocs de plataformes, puzles de física, aventures espacials, etc.

 

 

 

 

 

Gamestar Mechanic

gamestarUna plataforma en la qual els alumnes aprenen a dissenyar videojocs.

 

 

 

 

 

 

A eTwinning també trobem exemples de bones pràctiques de projectes basats en jocs, us incloem una recopilació dels que ens han semblat més interessants:

inspectorseTwinning tourists in 5 star hotels

Projecte empresarial de construcció i gestió d'una cadena hotelera fictícia en la qual equips d'alumnes de nacionalitat mixta (Espanya, Eslovàquia i República Txeca) treballen en el disseny i producció de l'equipament, els fullets turístics, la recerca de clients-turistes i l'atenció dels diferents serveis de les cadenes hoteleres creades. En cada país una professora-inspectora supervisa diàriament les obres i assigna estrelles de qualitat en cadascuna de les fases abordades. 


gamification habitacion fermatLa habitación de Fermat

Projecte eTwinning basat en la pel·lícula homònima. L'argument gira entorn d'un grup de matemàtics que assisteixen a una cita misteriosa en una granja. Tancats en una habitació luxosament decorada comencen a rebre als seus dispositius mòbils trencaclosques i endevinalles. Quan triguen més d'un minut a resoldre un puzle... l'habitació s'encongeix! Les parets es desplacen, limitant un espai interior cada vegada més opriment. El desenvolupament del projecte va permetre la construcció d'una maqueta en 3D de l'habitació, un magatzem d'endevinalles matemàtiques i un videojoc, entre moltes altres activitats. Tota la informació es pot consultar l'espai web següent.

 

 

gamification twelve laboursSearching twelve labours to Hercules

Alumnes italians i espanyols investiguen sobre patrimoni, art, història local, tradicions i folklore i mitologia en un joc de simulació de les dotze tasques de l'heroi mitològic. El treball es llança al grup d'alumnes en forma de Webquest i els professors supervisen el desenvolupament de cadascuna de les respectives tasques.

 

 


 


permite crear un juego interactivo sobre una imagen o una batería de preguntas de tipo test. No sólo los profesores, sino los propios alumnos pueden crear este tipo de actividades interactivas para repasar contenidos curriculares y para retarse los unos a los otros en pequeñas competiciones. - See more at: http://enmarchaconlastic.educarex.es/2011/04/07/purpose-games-crea-actividades-interactivas-de-forma-sencilla/#sthash.wShp64Bx.dpuf

 

 

gamification getting closer

Getting closer

Alumnes espanyols i finesos decideixen ajuntar-se de forma virtual en una ciutat europea intermèdia situada en la línia imaginària que uneix les dues poblacions d'origen. I com qualsevol viatge que es planeja, cal aconseguir finançament i preveure tot el que faci falta. Els alumnes distribuïts en grups de nacionalitat mixta es llancen a la competició en la qual el guanyador serà l'equip que abans es reuneixi a la ciutat acordada. El recorregut no està exempt d'obstacles que van quedant arxivats en el seu quadern de bitàcola. En el seu viatge han de triar mitjà de transport, la ruta més adequada usant un sistema de coordenades i localitzant punts en el mapa, exploren les ciutats per les quals van passant sempre atents a la meteorologia, se les enginyen per poder aconseguir monedes de curs legal... I cada prova superada genera un crèdit virtual que és el que usen per comprar el combustible necessari per a la següent etapa del viatge. Enllaç al TwinSpace del projecte.

FaceBook-handwritten icon

US PROPOSEM UN REPTE

Esperem que l'article hagi servit per estimular el vostre interès per introduir la dinàmica del joc a l'aula i us atreviu a provar-la en els vostres projectes eTwinning. Si és així, ens agradaria conèixer les vostres  propostes. Amb aquest objectiu, us fem una proposta. Us convidem a formar part del nostre grup d'eTwinning a FACEBOOK i que expliqueu la vostra idea de gamificació per a projecte eTwinning (finalitzat o no) en la qual inclogueu objectius, continguts, assignació de tasques i creació de grups de treball d'alumnes, possible implicació d'altres àrees curriculars, temporalització, recursos tècnics, aspectes per avaluar, etc. Podeu trametre la vostra proposta des del 10 de febrer fins al 10 de març del 2013. Seleccionarem entre les propostes més creatives un guanyador al qual premiarem amb una Tablet BQ Edison 16 GB. Publicarem, a més, una recopilació de les propostes trameses en un futur article al nostre web.

 

Font de les imatges: fotocomposicions de l'SNA eTwinning a partir d'icones d'ús lliure d'elegantthemes.com, captures de pantalla de les diverses eines gratuïtes de creació de jocs en línia i imatges del TwinSpace dels projectes seleccionats com a bones pràctiques de gamificació.

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar