Documentació 6.c. Alta d’usuaris

De eTwinning

(Diferència entre revisions)
Dreceres ràpides: navegació, cerca
Línia 258: Línia 258:
==== '''Com pujar documents a la Biblioteca de Documents pas a pas'''  ====
==== '''Com pujar documents a la Biblioteca de Documents pas a pas'''  ====
-
1.- Una vegada creada la Biblioteca de documents a la pàgina d’activitats en la qual volem treballar, en aquest cas es diu '''PÀGINA DE PROVA''', <br>  
+
1.- Una vegada creada la '''Biblioteca de documents''' a la pàgina d’activitats en la qual volem treballar, en aquest cas es diu '''PÀGINA DE PROVA''', <br>  
-
IMAGEN 1<br>  
+
[[Image:BIBLIO DOC 1 6c.png|center|416x181px]]<br>  
-
fem clic amb el ratolí a Afegir carpeta. El sistema ens mostrarà aquesta pàgina:<br>  
+
fem clic amb el ratolí a '''Afegir carpeta'''. El sistema ens mostrarà aquesta pàgina:<br>  
-
IMAGEN 2<br>  
+
[[Image:BIBLIO DOC 2 6c.png|center|408x205px]]<br>  
-
2.- Posem un nom a la carpeta i la descripció del contingut d’aquesta i, una vegada hem fet clic a Guardar, apareix aquest missatge i el nou aspecte de la pàgina d’activitats:<br>  
+
2.- Posem un nom a la carpeta i la descripció del contingut d’aquesta i, una vegada hem fet clic a '''Guardar''', apareix aquest missatge i el nou aspecte de la pàgina d’activitats:<br>  
-
IMAGEN 3<br>  
+
[[Image:BIBLIO DOC 3 6c.png|center|414x228px]]<br>  
-
El missatge ens indica que el procés va bé. A la dreta del nom de la carpeta es mostra el nombre de subcarpetes i documents que s’hi han inclòs, en aquest cas 0.<br>3.- Per a pujar un arxiu a la carpeta Document 1 de col•laboració, fem clic sobre aquesta carpeta i obtenim aquesta finestra:<br>IMAGEN 4<br>  
+
El missatge ens indica que el procés va bé. A la dreta del nom de la carpeta es mostra el nombre de subcarpetes i documents que s’hi han inclòs, en aquest cas 0.<br>3.- Per a pujar un arxiu a la carpeta '''Document 1 de col•laboració''', fem clic sobre aquesta carpeta i obtenim aquesta finestra:<br>[[Image:BIBLIO DOC 4 6c.png|center|410x320px]]<br>  
-
4.- Fem clic a Afegir document:<br>IMAGEN 5<br>  
+
4.- Fem clic a '''Afegir document''':<br>[[Image:BIBLIO DOC 5 6c.png|center|431x276px]]<br>  
-
Busquem el document que volem pujar; en aquest cas, el document de WORD Glossario_de_terminos_eTwinning.<br>5.- Una vegada has fet clic en la part inferior dreta Obrir, sortirà<br>IMAGEN 6<br>  
+
Busquem el document que volem pujar; en aquest cas, el document de WORD '''Glossario_de_terminos_eTwinning'''.<br>5.- Una vegada has fet clic en la part inferior dreta '''Obrir''', sortirà<br>[[Image:BIBLIO DOC 6 6c.png|center|437x119px]]<br>  
-
6.- Fem clic a Pujar arxius… I el sistema ens confirmarà si l’arxiu s’ha pujat o no. <br>  
+
6.- Fem clic a '''Pujar arxius'''… I el sistema ens confirmarà si l’arxiu s’ha pujat o no. <br>  
-
IMAGEN 7<br>  
+
[[Image:BIBLIO DOC 7 6c -----.png|center|431x111px]]<br>  
7.- Fes clic en l’enllaç blau clar Document 1 de col•laboració que marquem amb una fletxa en la imatge següent<br>  
7.- Fes clic en l’enllaç blau clar Document 1 de col•laboració que marquem amb una fletxa en la imatge següent<br>  
-
IMAGEN 8<br>  
+
[[Image:BIBLIO DOC 7 6c -----.png|center|443x114px]]<br>  
i veuràs ja el document dins de la carpeta. <br>  
i veuràs ja el document dins de la carpeta. <br>  
-
IMAGEN 9<br>  
+
[[Image:BIBLIO DOC 8 6c.png|center|322x267px]]<br>  
-
8.- Si polsem el botó Enrere, veurem que la pàgina d’activitats PÀGINA DE PROVA presenta ara aquest aspecte:<br>  
+
8.- Si polsem el botó Enrere, veurem que la pàgina d’activitats '''PÀGINA DE PROVA''' presenta ara aquest aspecte:<br>  
-
IMAGEN 10
+
[[Image:BIBLIO DOC 9 6c.png|center|375x173px]]
== Indicacions  ==
== Indicacions  ==

Revisió de 14:46, 20 gen 2011

Una vegada que hem inscrit un projecte d'eTwinning se'ns ha activat una plataforma virtual, anomenada TwinSpace. Dins de la unitat anterior hem vist quins eren els aspectes generals de la plataforma i com donar d'alta nous usuaris.

Suposem que acabem d'iniciar un projecte d'eTwinning amb un centre italià. Després d'inscriure el projecte hem donat d'alta l'alumnat en TwinSpace i ens disposem a preparar la nostra primera activitat ...

Contingut

Pràctica guiada: Qui és qui?

És convenient que la primera activitat que es faci en un projecte estigui orientada perquè l'alumnat dels dos països es conegui.

Hi ha multitud de maneres de començar a conèixer-se, encara que dins d'aquesta pràctica mostrarem com es treballaria una de les activitats exposades en els mòduls del SCA, denominada 'Qui és qui?'.

En aquest enllaç es poden consultar els aspectes referents a aquesta activitat: Quién es quién?

També usarem imatges del Banc d'Imatges i Sons de l'ITE, els continguts del qual són públics i gratuïts per a docents: Banco de Imágenes y Sonidos del ITE

Plantejament

Hem vist que en una activitat de TwinSpace es poden incloure diversos elements denominats eines. El primer pas per crear una activitat serà planificar quins d'aquests elements estaran presents, quina serà la seva funció i quan podran començar a ser utilitzats per l'alumnat.

En el nostre cas, plantegem l’activitat usant aquests:

  • Un element de visualització del contingut web per a presentar l'activitat i indicar als participants què han de fer. Estarà actiu des del principi i se li farà alguna modificació si fos necessari.
  • Una galeria d'imatges en què es penjaran les imatges de l'alumnat participant.
  • Un fòrum de discussió, en què es penjaran les descripcions de l'alumnat participant.
  • Un nou element de visualització del contingut web que es publicarà al final de l'activitat, on es mostri la solució que associï cada imatge a cada alumne.

Creem l'activitat

Partim d'un TwinSpace buit, on no apareix encara cap activitat. Recordem que per a poder crear activitats hem de tenir el rol de professor administrador, cosa que serà automàtica si som fundadors del projecte.

En primer lloc, entrem en la secció Activitats del projecte.


Per a afegir una activitat fem clic en el botó Administrar pàgines.


En Afegir una nova secció escrivim el nom que donem a l'activitat, i fem clic en Afegir. En el nostre cas, anomenarem l'activitat Qui és qui?.


Amb això hauríem creat la nova activitat, que encara està buida.


Afegirem la primera eina, que serà de Visualització del contingut web.

Afegim una eina de Visualització del contingut web

Per a afegir una eina hem d'activar la finestra Afegir eina. Per a fer-ho, fem clic en l'opció Afegir eina del menú desplegable de la part superior dreta.


En la part esquerra de la pantalla apareix la finestra de Afegir eina, en què aquestes estan agrupades en dues categories. L’eina de Visualització del contingut web està dins de la categoria Gestió de continguts.


Fem clic en el botó Afegir o directament arrosseguem a l'àrea destinada a la nostra activitat.


Les icones que ens permeten modificar el contingut del visor són les que s'assenyalen en el gràfic:
1. Per mitjà d’aquesta icona es pot modificar el títol de la finestra del visor de continguts.
2. Per mitjà d’aquesta icona es pot afegir un contingut ja existent. Això és útil si fem diverses activitats en les quals vulguem afegir un mateix visor de continguts.
3. Per mitjà d’aquesta icona es pot crear un nou contingut per al visor.

Introduïm un títol per a l’element, l’anomenarem Descripció de l'activitat. Per a això fem clic en la icona 1. i afegim el text que volíem de títol.

A continuació, introduirem el contingut. Fem clic en la icona 3. i se'ns obre un editor de text, on podem afegir també imatges, vídeos, enllaços, etc. En el nostre cas, hem buscat una imatge en la galeria d'imatges de l'ITE (encara que podem utilitzar qualsevol imatge nostra) i hem introduït un text explicatiu de l'activitat.


Veiem que en la part esquerra apareixen nombroses opcions de configuració. En el nostre cas deixarem les que apareixen per defecte i únicament farem clic en el botó Guardar. Aquest és l'aspecte que tindria el visor de continguts que hem creat.



Observem que apareix una nova icona Image:Im105.jpg en la part inferior, que ens permetrà modificar el contingut del visor si fos necessari.

Afegim una Galeria d'Imatges

Ja hem creat un visor que presenta l'activitat, ara crearem la Galeria d'imatges on l'alumnat podrà pujar les seves imatges.

Per a això, de nou utilitzem la finestra Afegir eina, només que en aquesta ocasió triarem, dins de la secció Gestió de continguts, l'opció Galeria d'imatges.


Inserim la galeria d'imatges sota el visor que hem creat anteriorment, i obtenim una nova finestra com aquesta:



Ja hem afegit una galeria de fotos a la nostra activitat, el pas següent serà crear tantes carpetes com centres hi hagi en la nostra associació. Suposarem que ens hem associat amb un únic centre d'Itàlia, raó per la qual crearem dues carpetes: una per a fotografies de l'alumnat espanyol i una altra per a fotografies d'estudiants italians.

Per afegir una nova carpeta dins de la galeria, farem clic en el botó Afegir carpeta.



Apareix una finestra en la qual posarem un títol i una descripció de la carpeta que estem creant. Una vegada introduïts, fem clic en el botó Guardar.

Hem creat així la carpeta. Al costat d'aquesta apareix ara un botó, Accions que permetrà editar la carpeta (canviar el títol i la descripció), eliminar-la o gestionar permisos.

Repetim el procés i creem una carpeta dins de la galeria perquè l'alumnat italià pugui afegir les seves fotografies.

L'aspecte que tindrà finalment la nostra galeria d'imatges és com el de la il·lustració següent.



Afegim un fòrum

Ja tenim dues eines dins de la nostra activitat, la de Visualització del contingut web i la Galeria d’imatges on els alumnes situaran les seves fotografies.

Ara crearem el fòrum en què els alumnes afegiran les seves descripcions. Per a això novament accedim a la finestra Afegir eina, i dins de la secció Col·laboració triem l’eina Fòrum de discussió.


Arrosseguem el fòrum perquè aparegui sota la galeria d'imatges.


Aquest és l'aspecte del fòrum que acabem d'inserir. Afegirem tres línies de discussió a aquest fòrum: la primera serà perquè els estudiants espanyols deixen les seves descripcions; la segona serà igual només que per a estudiants italians; i la tercera línia serà perquè l'alumnat deixe les seves propostes d'associació entre imatges i descripcions.


Per a afegir una línia de discussió farem clic en el botó Afegir categoria. Ens apareix un formulari per a afegir el títol i la descripció de la línia de discussió del fòrum. Les caselles Permisos > Públic i Llista de correu > Actiu les podem deixar sense marcar. Els permisos es veuran més endavant i la llista de correu fa que rebem un missatge cada vegada que algú deixa un missatge en la línia de discussió que acabem de crear.


En fer clic en el botó Guardar tindrem creada ja la nostra categoria dins del fòrum.

Creem pel mateix procediment una categoria perquè l'alumnat italià afegeixi les seves descripcions i una altra perquè els alumnes d'ambdós països deixen les seves respostes i puguin dialogar-hi. L'aspecte final del fòrum seria el de la imatge següent.

L'alumnat comença a treballar

Amb aquests elements ja estaria preparada l'activitat de TwinSpace perquè l'alumnat comencés a treballar-hi. Tot el nostre alumnat hauria de portar una fotografia escanejada i tenir preparada una descripció d'ells mateixos. A continuació es proporcionaria la clau d'accés a cadascun d'ells, s'explicaria com afegir imatges a la galeria i com han de ser les intervencions en el fòrum.

Quan es fa aquesta activitat convé assignar un número a cada alumne perquè el títol que se li posi a cada fotografia sigui únicament de la forma Fotografia 1, Fotografia 2, etc.

El primer pas que ha de fer l'alumne o alumna és entrar en TwinSpace utilitzant les claus que li hem donat nosaltres des de la web http://new-twinspace.etwinning.net

A continuació, el nostre alumne o alumna ha d'entrar en la secció activitats, on trobarà l'activitat Qui és qui?

Després de llegir el Visor de continguts on apareix la descripció de l'activitat, haurà d'entrar en la carpeta del seu país de la galeria d'imatges.


La imatge anterior mostra l'aspecte del que veuria l'alumnat que entri la carpeta de la galeria d'imatges. A diferència de nosaltres, no pot afegir subcarpetes ni modificar cap contingut: només pot pujar imatges.

Per a això, ha de fer clic en el botó Afegir imatge, i aleshores apareix la finestra següent.


Hi ha dos mètodes per a pujar imatges. Optarem pel mètode tradicional, amb el qual ens apareix una finestra com la següent.


Es fa clic en el botó Examinar per a buscar la imatge i en el títol l'alumne posarà el número que se li va assignar (per exemple, 'Fotografia 2'). Una vegada fet això, es fa clic en el botó Guardar.


Així es pujaria la imatge a la galeria i a poc a poc s'anirien incorporant les de tot l'alumnat.

Una vegada pujada la foto, el següent pas que hauria de fer l'alumnat és anar a la carpeta del fòrum Descripcions de l'alumnat espanyol i afegir un missatge amb la seva descripció.


En entrar en la carpeta cal fer clic a Crear nou fil de discussió per a afegir el seu nom i la seva descripció.


Es demanaria a l'alumnat que en Assumpte posi el seu nom i en el cos del missatge la seva descripció. Fent clic en el botó Guardar el missatge quedaria afegit al fòrum.


Per a aquesta activitat és interessant saber que els missatges publicats en el fòrum tenen sempre el nom de l'autor, cosa que no ocorria amb les imatges. Així queda l'aspecte del missatge que aquesta alumna ha publicat.

Aquest procés el repetirien tot l'alumnat espanyol i italià, per la qual cosa finalment tindríem les carpetes de la galeria d'imatges amb totes les fotografies dels participants, com també les dues primeres galeries del fòrum plenes amb les descripcions dels participants.

El següent pas que ha de fer l'alumnat és investigar les descripcions i associar-les a imatges. Pot utilitzar el fòrum per a fer més preguntes als alumnes del centre associat, fent noves intervencions en la línia de discussió que ha obert cada alumne amb la seva descripció.

Una vegada que un alumne o alumna tingui clar quina imatge va associada amb quin nom, farà una intervenció en el fòrum en la categoria que hem anomenat Qui és qui? i donarà la seva resposta.

Finalment, per a concloure l'activitat, una vegada que algun alumne o alumna hagi encertat ja totes les associacions entre imatges i descripcions, es pot afegir un nou visor de continguts en la part inferior per a confirmar aquestes associacions, com el que s'inclou en la imatge següent.


Altres eines

Hem vist en la pràctica guiada com afegir dins d'una activitat les eines Visualització del contingut web, Galeria d'imatges i Fòrum.

Incloem una llista d'altres eines que poden ser-nos útils a l'hora de plantejar-nos les activitats pròpies del nostre projecte. Totes aquestes són accessibles des de la finestra Afegir eina per a incloure-les dins d'una activitat.

Col·laboració

En primer lloc repassem les eines que s'emmarquen sota la denominació Col·laboració, que són eines orientades al treball col·laboratiu. Juntament amb el Fòrum que ja coneixem s'inclouen altres dues eines:


  • Blog. Permet incorporar un blog per a cada activitat, és a dir, una finestra on es vagin incloent notícies i novetats de manera periòdica. Una vegada afegit, per mitjà del botó Afegir entrada de blog es poden anar incorporant notícies en aquest blog.



  • Wiki. Permet incorporar una wiki a l'activitat, és a dir, una finestra on es puguin incloure dades, referències i, en general, documentació de fàcil accés a través de la web. Una vegada afegida la wiki, l'enllaç Aquesta pàgina està buida. Editeu-la per a afegir text. permet afegir la primera pàgina de la wiki, de la qual es poden enllaçar les següents.


Gestió de continguts

La segona categoria que apareix en la finestra d’Afegir eina és la denominada Gestió de continguts.


Sota aquest epígraf trobem la Galeria d'imatges i l’eina de Visualització del contingut web, ja explicats en la pràctica anterior.

Una tercera eina relacionada amb la gestió de continguts és la Biblioteca de documents, que és similar a la galeria d'imatges, només que dins de cada carpeta que creem es podran pujar documents (s'accepten diversos formats).


El funcionament és similar a l’eina de Galeria d'imatges: es creen les carpetes que s'estimin convenients perquè dins de cadascuna es pugin els documents.


Com pujar documents a la Biblioteca de Documents pas a pas

1.- Una vegada creada la Biblioteca de documents a la pàgina d’activitats en la qual volem treballar, en aquest cas es diu PÀGINA DE PROVA,


fem clic amb el ratolí a Afegir carpeta. El sistema ens mostrarà aquesta pàgina:


2.- Posem un nom a la carpeta i la descripció del contingut d’aquesta i, una vegada hem fet clic a Guardar, apareix aquest missatge i el nou aspecte de la pàgina d’activitats:


El missatge ens indica que el procés va bé. A la dreta del nom de la carpeta es mostra el nombre de subcarpetes i documents que s’hi han inclòs, en aquest cas 0.
3.- Per a pujar un arxiu a la carpeta Document 1 de col•laboració, fem clic sobre aquesta carpeta i obtenim aquesta finestra:

4.- Fem clic a Afegir document:

Busquem el document que volem pujar; en aquest cas, el document de WORD Glossario_de_terminos_eTwinning.
5.- Una vegada has fet clic en la part inferior dreta Obrir, sortirà

6.- Fem clic a Pujar arxius… I el sistema ens confirmarà si l’arxiu s’ha pujat o no.


7.- Fes clic en l’enllaç blau clar Document 1 de col•laboració que marquem amb una fletxa en la imatge següent


i veuràs ja el document dins de la carpeta.


8.- Si polsem el botó Enrere, veurem que la pàgina d’activitats PÀGINA DE PROVA presenta ara aquest aspecte:

Indicacions

Alguns consells finals a l'hora de planificar una activitat són:

  • Planificar quines eines s’inclouran en cada activitat. No s'ha d'improvisar, sinó veure com volem treballar i deduir quines eines són les més indicades per a fer aquest treball.
  • No saturar l'activitat. No per incloure més eines l'activitat millorarà, ja que podria ocórrer tot el contrari. Convé ser concret i no afegir eines inservibles o que ja apareixen en la Sala de professors o el Racó de l'alumnat.
  • Indicar a l'alumnat de manera clara què ha de fer amb cada eina. No importa dedicar temps perquè l'alumnat entengui com es manegen els elements que inserim en una activitat; una vegada que ho comprengui serà més fàcil treballar.
Tornar unitat 6 Següent: Documentació 6.d. Diari de Projecte. Grups eTwinning. Trobades Didàctiques
Eines de l'usuari
Contacte