Documents 1.d: TIC o TICCC?

De eTwinning

Dreceres ràpides: navegació, cerca

Tornar a la Unidad 1

TIC o TICCC?


El terme TIC com a acrònim de Tecnologies de la Informació i la Comunicació s'ha generalitzat fins al punt que poques vegades resulta necessari explicar-ne el significat. No obstant això, tot el conjunt de tecnologies a què es refereix ha experimentat un canvi espectacular en poc temps. El desenvolupament en equips i aplicacions, els augments en els amples de banda disponibles, les possibilitats de connexió a Internet pràcticament des de qualsevol lloc han creat un món electrònic d'una complexitat difícilment imaginable fa uns anys, complexitat que encara hem d'aprendre a explotar en totes les seves facetes.

En efecte, les pàgines web “clàssiques”, blogs, wikis, programes de correu electrònic, fòrums, etc. són –evidentment– tecnologies, fonts d'informació i mitjans de comunicació amb uns altres. Però hi ha més. També podem actuar sobre la informació a la qual accedim, comentant-la, modificant-la o completant-la (Web 2.0); i podem estar al dia de quan aquesta mateixa informació ha sigut actualitzada o editada per uns altres, com també trobar fàcilment una altra informació que ens interessi (Web semàntica o 3.0).

Així, els termes “Informació” i “Comunicació” ja no basten per a descriure totes les possibilitats que ens ofereixen aquestes tecnologies. Ni tan sols la paraula “Tecnologia” sembla ser suficient, ja que tots aquests canvis també estan provocant nous comportaments socials i formes de relacionar-se i interactuar amb altres persones. Per això, durant un parell de paràgrafs (i sense prendre el nou acrònim seriosament, per favor), ampliem el terme i vegem què ens suggereix la paraula TICCC.

Comunicació, Creació, Compartir?

Aquests tres conceptes semblen ser els primers en els quals pensem quan volem usar les TICCC a l'aula. En primer lloc, ens comuniquem amb els nostres socis, establim els objectius i el pla d'acció comuns i decidim portar-los a la pràctica. A continuació, cada part fa les seves tasques, és a dir, crea els materials que s'han previst en el pla. Finalment, els resultats es comparteixen o intercanvien entre tots els participants.

Aquesta accepció de TICCC és bastant correcta i, de fet, es reflecteix en molts projectes eTwinning. No obstant això, no aprofita totes les possibilitats que tenim a la nostra disposició. En essència, és una forma de treball que infrautiliza gran part de les eines. El contacte entre els participants es produeix al principi i al final, però s'interromp a la meitat del procés. Una part fonamental, la creació, no solament es desenvolupa per separat, sinó que ocorre de manera que resulta inaccessible per als socis. Només podem veure el resultat final dels nostres companys, però no observar (i menys participar) en el procés de creació. En aquest sentit, fins i tot un correu electrònic, encara que arribi immediatament, és un producte que s'envia ja acabat.


Comunicació, Col·laboració, Creació?

Probablement, pensar en les TICCC en aquests termes és una forma més productiva d'abordar l'ús de les tecnologies en la pràctica docent. La comunicació continua apareixent en primer lloc; si entre els socis no hi ha enteniment, si no s'estableixen objectius i formes de treball comuns, difícilment podrem continuar avançant en el nostre projecte.

No obstant això, en segon lloc apareix la idea de col·laboració, seguida –i això resulta un aspecte fonamental– de la creació. Totes les possibilitats que les tecnologies ens ofereixen troben ara un lloc en aquesta forma d'organitzar el treball. Si parlem de projectes eTwinning, parlem que els alumnes dels diferents centres creïn productes comuns, que interactuïn amb els seus socis no només en la lectura o anàlisi dels resultats, sinó també en l'elaboració d’aquests. Actualment, podem pujar un text a Internet perquè uns altres l’editin o completin, compartir i editar elements multimèdia, mantenir discussions entre diversos participants… Els equips, programes i amples de banda disponibles són més que suficients per a tot això.

A partir d'aquí, el límit és la nostra imaginació: podem organitzar els nostres alumnes en grups de nacionalitats barrejades perquè creïn documents comuns (presentacions de diapositives, textos, multimèdia...); podem fer que un grup recopili informació en brut sobre algun tema (per exemple, sobre la seva ciutat o la dels seus socis) i que un altre grup elabori el document a partir d'aquesta informació, etc.

Essencialment, fem les tasques que podíem fer en l'epígraf anterior, però amb algunes diferències fonamentals: ara aquestes tasques es fan a través de les TICCC, i no fora d'aquestes; a més, els participants de diferents nacionalitats han de comunicar-se i negociar entre ells per a crear un producte conjunt. Amb l'accepció anterior, entràvem en contacte amb els productes dels nostres socis. Ara, entrem en contacte i interactuem directament amb els nostres socis.

En resum, mentre que la “T” i la “I” ens continuen referint a la tecnologia i a la informació, la “C” ha augmentat considerablement els seus possibles significats: comunicar, col·laborar, crear, compartir, (inter)canviar, comportar-se… Això sí, per comoditat i mentre a ningú se li ocorri alguna cosa millor, continuem parlant de TIC (amb una “C”).

_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________

Si vols conèixer l’entorn de treball personal eTwinning abans d’arribar a la Unitat 3, que és en la qual es descriuen tots els detalls, et pots inscriure en la plataforma de pràctiques.
Si ho fas, el nom del teu centre escolar ha de començar per Feb2012ITE:
Per exemple: Feb2012ITE.IES La Pau
Aquesta dada permet que el/la tutor/a identifiqui els alumnes.
Fes clic en l’enllaç http://www.etwinning-training.net/es/pub/index.htm



Tornar a la Unidad 1

Eines de l'usuari
Contacte
En altres llengües