Enjoy Learning Science
Mai és massa aviat per començar a experimentar amb la ciència. Aquest és el lema del projecte 'Enjoy Learning Science' que hem volgut destacar aquest mes i en el qual participa la professora Mar Bermejo, del CEIP Sant Juan Bautista de Madrid, juntament amb altres vuit socis europeus de Bulgària, Romania, Portugal, Polònia i Eslovènia.
Es tracta d'un projecte, encara en fase de desenvolupament, dirigit a alumnes d'infantil i primària que tracta de fomentar en l'alumnat l'aprenentatge per descobriment. Es comença formulant preguntes simples que encurioseixen l'alumne i que el porten a sentir el desig per observar, recopilar dades, verificar, debatre amb uns altres i extreure conclusions en grup. Aquest procediment permet que els alumnes descobreixin i investiguin l'entorn que els envolta, comprenguin el lloc que ocupen en l'univers, manipulin i experimentin amb diversos materials, aprenguin a usar les TIC per buscar i recopilar informació, però també per comunicar-se, crear i compartir recursos d'una manera creativa. La llengua de treball triada és l'anglès, fet que contribueix, juntament amb la resta de característiques, que el projecte respongui a les necessitats de l'ensenyament bilingüe i el currículum integrat ( CLIL).
Els participants en el projecte descriuen en el TwinSpace cadascuna de les fases de desenvolupament i l’usen com a eina de coordinació amb la resta de socis encara que usen Wikispaces (http://enjoyscience.wikispaces.com/) com a suport per allotjar i presentar els materials i intercanviar diversos experiments. Des de setembre de 2011 observem que s'han abordat nombrosos continguts, entre uns altres, My Body, My Family, My House, My Food, Living and Senar- living Things, Water, Weather, My Neighbourhood, My Birthplace, Day and Night, etc.
Hi hauria moltes coses per destacar en el treball que realitzen actualment els participants però, sobretot, el que més ens interessaria ressaltar és l'entusiasme, el colorit i la creativitat que transmeten totes i cadascuna de les propostes escomeses fins avui. Observem, a més, la bona coordinació entre els socis a través d'un calendari comú de tasques, la qual cosa permet que els continguts i els experiments siguin replicats simultàniament a cada centre participant.
És destacable la varietat de suports de presentació (Isuu, Prezi, Smilebox) que aconsegueix un equilibri adequat entre les tasques manuals, tan necessàries per al desenvolupament de la psicomotricitat en edats primerenques, i l'ús de les TIC. Finalment, creiem necessari destacar la bona documentació sobre el desenvolupament del projecte facilitant informació detallada dels passos realitzats en cada activitat i mostrant com ha transcorregut la comunicació a través de videoconferències amb els socis participants.
Entusiasma i motiva enormement comprovar que eTwinning pot integrar-se en la vida del centre escolar i aconseguir resultats significatius en edats tan primerenques.