Steps to improve the environment
Aquest mes us presentem un projecte interdisciplinari sobre temàtica mediambiental coordinat per Mari Carmen García, de l'IES Puerta de Pechina (Almeria), en col·laboració amb centres de Portugal, Xipre, Finlàndia, Lituània, Romania i el Regne Unit.
El projecte, premiat recentment amb segell de qualitat nacional, té com a objectiu fonamental fomentar iniciatives que contribueixin a despertar la consciència ecològica entre l'alumnat, que l'ajudin a apreciar el patrimoni natural i a identificar similituds i diferències en el medi natural entre diversos països europeus. Destaquem la participació de diferents matèries en el projecte: Ciències de la Natura, Tecnologia, Anglès, Informàtica, Educació Plàstica, Llengua Castellana i Literatura, etc., fins i tot l'hora de tutoria ha tingut el seu espai en el projecte per elaborar un qüestionari mediambiental i tractar sobre l'alimentació ecològica. Aquest caràcter interdisciplinari del projecte ha exigit, per part dels participants, una gran coordinació i col·laboració, que s'ha basat en una encertada dinàmica de treball i que ha afavorit una participació equilibrada, treball en equip i intercanvi de documentació entre els participants.
Per les seves característiques, el projecte s'integra d'una forma eficient al currículum escolar i es relaciona amb altres iniciatives existents actualment al centre educatiu espanyol (per exemple, una agrupació escolar ARCE). La metodologia de treball s'ha desenvolupat bàsicament a través d'assignació de tasques (avaluacions, qüestionaris, mesuraments, etc.) amb l'objectiu d'involucrar, responsabilitzar i fer que l'alumne desenvolupi una actitud activa d'aprenentatge en cadascuna de les fases de desenvolupament.
El projecte ha permès als alumnes emprar eines específiques, com ara sensors portàtils, GPS i càmeres de fotos sincronitzades destinades al mesurament i comparació de nivells de CO2 dels diferents països participants. El fòrum, el xat del TwinSpace, Skype, i la xarxa Ning s'han fet servir extensivament com a suports d'interacció, debat i intercanvi de documentació, de manera que cada participant ha pogut elaborar les diverses anàlisis amb els mesuraments remesos per alumnes d'altres centres. Per a la presentació i difusió de resultats s'ha utilitzat Google Earth, editors de text, programari de presentació, vídeos, el TwinSpace, la xarxa Ning i la plataforma Moodle. Els intercanvis i visites entre centres també han contribuït notablement que els participants de diferents nacionalitats poguessin compartir impressions i crear presentacions comunes.
En general, es percep que tant docents com discents es mostren satisfets amb els resultats i han participat activament en el desenvolupament de propostes de desenvolupament sostenible. Remoure consciències i promoure actituds i hàbits respectuosos amb el medi ambient des de l'escola és, sense cap dubte, un pas en ferm cap a la formació integral dels futurs ciutadans europeus.
Consulta el projecte: TwinSpace
Font imatges: projecte 'Steps to improve the environment'