Creative Commons, un ensenyament innovador de la llicència digital
Títol: Creative Commons
Etapa educativa: segon cicle d'ESO i primer curs de batxillerat
Assignatura: Informàtica / Llengua Estrangera / Tecnologia / Llengua i Literatura
Si hi ha un projecte que representi la filosofia d'eTwinning es tracta de Creative Commons, un projecte que destaca per l'equivocitat/el doble sentit del títol: un tipus de llicència per a la publicació i l'edició digital, i una forma creativa de comunicar-se i generar resultats conjuntament.
En aquest sentit el treball desenvolupat pels centres Immaculata Instituut (Bèlgica) i IES Joaquín Costa (Espanya) destaca per la creativitat de les tasques que alumnes i professors han dut a terme a través de les eines de la Web 2.0.
La idea de conjuminar les dues idees afavoreix que es treballen aspectes que van més enllà dels continguts i els objectius més formals com la presa de consciència de la importància del respecte a la propietat intel·lectual, la responsabilitat en l'ús dels recursos que la xarxa posa a la nostra disposició i dels que nosaltres posem a la disposició dels altres.
En aquest sentit cadascun dels estudiants era responsable d'elaborar i mantenir un blog de presentació en el qual s'incloïen una breu descripció de cada estudiant, una galeria fotogràfica, una enquesta de gustos musicals, etc.
El projecte es va estructurar segons deu capítols que incloïen els exercicis següents: construeix el teu propi blog amb WordPress; inclou una imatge d'encapçalament en el teu blog; introdueix una presentació amb Rock You; escriu un article en el teu blog; afegeix un comptador; modifica fotografies dels teus socis; utilitza el sindicador de notícies RSS; classifica els continguts més valorats de google; afegeix una enquesta; crea una pel·lícula amb so; i fes una avaluació. Per a això, es va facilitar un repositori on trobar recursos lliures que facilitessin el treball dels estudiants i un tutorial per a poder aprendre a manejar-los amb soltesa.
A continuació presentem un enllaç a un dels exercicis que promou el coneixement i ús de les llicències Creative Commons:
Per acabar, és molt apreciable la sostenibilitat que caracteritza aquest projecte, segons la qual els materials elaborats podran ser utilitzats amb alumnes d'altres cursos i amb professors interessats a iniciar-se en la Web 2.0. Per tot això, aquest projecte ha estat reconegut amb un Premi Nacional 2010. Pots veure una publicació digital del centre espanyol fent clic aquí.
Enllaços:
Premis etwinning
- Maths and Earth, aplicació de les matemàtiques a la realitat
- Amb “Like a bird” visita el patrimoni cultural europeu
- TRIANGULO, la percepció de l'aigua a la península Ibèrica
- “Uniting through legends” i la creació de contes col·laboratius
- Schoolovision 2009, l'Eurovisió escolar
- Observa l'aplicació de la física i la química amb “Magic but real experiments”
- Posar fi als estereotips "Sous le ciel de la compréhension"
- LED – Learning and Teaching Furniture Design in Europe, una moderna col·lecció de mobles
- Atraients activitats infantils en Colours of life: common story written by children
- Creative Commons, un ensenyament innovador de la llicència digital
- Double-e: e-magazine on European issues, la revista digital més europea
- Searching Twelve Labors to Hercules, un exemple creatiu d'ensenyament interdisciplinari
- Descobreix l'art del llenguatge amb CommunicArt
- Coneix tota l'actualitat europea en Into news!
- Trade and logistics between countries of the European Union, una metodologia de simulació
- Promoció de l'art Infantil, Grandi quadri i piccoli pittori, Grans quadres i petits pintors
- Conservant el planeta a partir de 50 easy things you can do to save the Earth