Caçatresors a eTwinning

30 
nov. 
2011  |  

Imagen_mapa_del_tesoroS'anomenen caçatresors web (on-line treasure hunts) les activitats on diversos participants segueixen una sèrie de pistes i visiten pàgines web o llocs físics amb l'objectiu de resoldre una sèrie d'endevinalles.

 

 

 

 

Si el grup d'alumnes aconsegueix resoldre-les rep una recompensa, en la majoria dels casos, simbòlica. En l'àmbit de l'educació aquest tipus d'activitats constitueix una estratègia útil perquè els alumnes:

  •  Recopilin informació sobre un tema determinat.
  •  Integrin coneixement i acció i participin activament en el seu aprenentatge.
  •  Fomentin hàbits de comprensió lectora.
  •  Desenvolupin destreses digitals al voltant de la cerca i selecció de material a la xarxa.

Crear un caçatresors és una activitat senzilla i bàsicament consisteix a elaborar un document a manera de qüestionari sobre una temàtica concreta, que s'acompanya d'una llista d'adreces web. La tasca dels alumnes consisteix a respondre a les preguntes formulades seleccionant informació i investigant en els enllaços web proporcionats pel professor, seguit d'una reflexió final.

 Passos per elaborar un caçatresors:

  • Seleccionar el contingut, idea o concepte que volem treballar.
  • Cercar enllaços a pàgines web i recursos que permetin ampliar i reforçar el contingut.
  • Elaborar un qüestionari que serveixi de guia per a la cerca de respostes per part de l'alumne. Acompanyar-lo de certs elements lúdics que motivin la realització de l'exercici.
  • Lliurar un full de treball que empraran els participants per desenvolupar la tasca.
 S'hi detallaran els apartats següents:
  •  Introducció. Es presenta la tasca d'una forma amena i es donen instruccions generals pel que fa a la seva realització. És molt important identificar el tema, l'àrea de treball i establir un temps límit de realització.
  •  Preguntes. Proposem una sèrie de qüestions a les quals haurà de donar resposta l'alumne i que el guiaran durant el desenvolupament de l'activitat. Com a alternativa també podem incloure-hi exercicis del tipus d'emplenar buits, unir amb fletxes, exercicis de veritable/fals. La formulació de les preguntes ha de fomentar el pensament i la reflexió.
  •  Recursos. Consisteix en una llista d'enllaços prèviament seleccionada pel professor de manera que l'atenció de l'alumne no es dispersi i centri la seva recerca en un corpus informatiu concret. Hem de procurar sempre enllaços directes a la informació i un màxim de deu vincles.
  •  La gran pregunta. Al final de la tasca, formulem a l'alumne una pregunta final la resposta de la qual ha d'englobar d'alguna manera totes les qüestions abordades prèviament i implicar certa reflexió per part seva. Aquesta part és molt útil per al desenvolupament de normes i actituds (conscienciació, implicacions personals, etc.).
  •  Avaluació. En aquesta part s'explica què i com avaluarà el professor un cop finalitzada l'activitat. La correcció grupal de l'activitat, seguida d'una reflexió per part de tots els participants, resulta molt enriquidora.
  •  Crèdits. Es proporciona a l'alumnat un llistat de recursos (bibliogràfics, imatges, sons, textos) que no només ha utilitzat el professor per al desenvolupament de l'activitat, sinó que a més poden ajudar l'alumne a aprofundir en certs continguts de forma autònoma.

En el nostre curs de formació eTwinning proposem els següents exemples pràctics de caçatresors. T'atreviries a posar-los en pràctica seguint l'estructura per a caçatresors descrita? Anima't i envia'ns la teva proposta a  Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la , publicarem com a enllaç des d'aquest article les més destacades.

SUPÒSIT 1

LA CAÇA DEL TRESOR

Alguns historiadors afirmen que hi ha un tresor molt ric enterrat al castell càtar de Querbús, al sud de França. Un d'aquests historiadors ha encarregat la tasca de localitzar-lo a un grup mixt d'alumnes italoespanyol amb residència a Itàlia i Espanya, respectivament. En breu, els estudiants s'hi desplaçaran i prèviament han de planejar el viatge fins a la localitat més pròxima al castell i el treball posterior al recinte emmurallat.

Les llengües de treball d'aquesta missió les decideixen els participants.

Al final de la missió, es publicaran i difondran els resultats i es farà el Diari de Querbús, en el qual s'ha d'explicar breument el desenvolupament de les jornades de treball.

Amb l'objectiu d'aconseguir que la missió sigui un èxit (encara que el tresor no aparegui), fes una breu reflexió sobre les preguntes següents:

1.- De quina manera et comunicaràs amb el soci italià per organitzar els alumnes? Quina/es eina/es utilitzareu (correu, xat, Skype, fòrum...)? La Sala de Professors és un entorn privat i segur i pot ser útil.

2.- Quina/es eina/es faran servir els alumnes per comunicar-se entre ells i organitzar l'expedició (bloc, fòrum, xat, correu...)? Han de buscar informació sobre l'itinerari de viatge i el lloc de destinació, sobre els càtars i l'anhelat tresor, planificar el mitjà de transport, el vestuari que duran, acordar quins utensilis portaran de cada país... El Racó de l'Alumne és un entorn dedicat als estudiants que els pot ser d'utilitat.

3.- El grup d'estudiants, tindrà un alumne-administrador o podran gestionar els continguts i la informació tots els alumnes?

4.- Com i on es publicaran les etapes de viatge i les jornades de treball al castell (galeria d'imatges, bloc, wiki...)?

5.- La informació dels vilatans és molt valuosa. Els alumnes els entrevistaran? Com utilitzaran l'idioma local?

SUPÒSIT 2

POL NORD 2012

És la matinada del 21 de desembre de 2012. S'ha detectat que una tremenda pluja d'asteroides de petita grandària començarà a caure en poques hores sobre el pol nord. La zona quedarà totalment bombardejada. S'esperen terratrèmols, fins i tot pot ser que alguna zona poblada pugui ser víctima d'aquests meteorits. Però aquest no és el pitjor risc. Els científics afirmen que s'espera que el nivell del mar pugi de manera contundent, fins a 100 metres d'altitud sobre el seu nivell actual: cal evacuar la població! Els governs europeus decideixen encarregar aquesta tasca a un grup d'estudiants de secundària d'Espanya, Itàlia i Dinamarca. En concret, aquest grup d'estudiants experts han d'elaborar un informe per a totes les nacions europees on figuri: * El mapa d'Europa que quedarà després de la pujada del mar. * Una llista amb poblacions de més de 500.000 habitants que s'han d'evacuar. * Un pla d'evacuació: on hem d'enviar els habitants d'aquestes poblacions? Quines ciutats els poden acollir? * Una llista amb espècies animals protegides que també s'hauran d'evacuar per evitar-ne l'extinció, i on s'han d'enviar. * Una llista amb objectes d'art (quadres, estàtues, etc.) que també s'hagin d'evacuar. Les preguntes que plantegem sobre la realització d'aquest supòsit són:

1. Com es podria plantejar la manera de treballar del nostre alumnat amb l'alumnat italià i danès? (agrupaments, mitjans per comunicar-se, etc.).

2. Planifica una sèrie d'activitats a TwinSpace adaptades a aquest projecte i les eines que s'inclourien en cadascuna.

3. Podria haver-hi alumnes administradors? Quina tasca podrien realitzar?

4. Com es presentarà l'informe que demanen els governs europeus? (intenta incloure més d'una resposta a aquesta pregunta, demostrant la varietat d'eines que es poden emprar en un projecte d'eTwinning).

5. Elabora una llista d'objectius que es poden assolir treballats en aquest projecte. Se t'acut alguna idea per millorar-lo?


 

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar