Inici / Inici / Últims notícies / Pecha Kucha. Per a presentacions eficaces.
.

Pecha Kucha. Per a presentacions eficaces.

26 
oct. 
2015  |  
 

 

profesor con varitaIdea brillant –i senzilla– que va sorgir al Japó l’any 2003 i s’ha anat estenent pel món. Es tracta de fer una presentació amb una norma rígida: presentar 20 diapositives i dedicar exactament 20 segons a cadascuna. Temps total del discurs: 6 minuts i 40 segons.

 

El que resulta brillant de la idea no és que el temps estigui limitat (en la majoria de les presentacions ho està i tots veiem com el/la ponent segueix parlant i parlant). La clau està en el “20×20″. Limitar l’exposició d’una diapositiva a 20 segons garanteix al ponent i al seu públic una exposició dinàmica i sistemàtica de totes les idees rellevants que val la pena compartir i destacar. Aquest format, ja provat i amb èxit, exigeix al ponent un esforç més gran que el que hauria de fer en una presentació tradicional; ha de posar en valor els elements essencials i descartar els superflus. 

pechacucha 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Il·lustració 1: Pecha Kucha, presentacions àgils i fluïdes. Per Néstor Alonso

Potser no sigui un format adequat per a qualsevol ponent però sí que ho és per a qualsevol tipus d’audiència, que s’assegura que el ponent no improvisarà, no té temps per delectar-se en les seves paraules, i anirà directe al gra.

Aquí tens un exemple en el qual es fa un breu recorregut per les funcions que exerceix l’SNA eTwinning.  

 

 

El més interessant i útil del format Pecha Kucha no és la situació en què hi ha una sola exposició, sinó sessions en les quals se succeeixen diverses presentacions amb un interval de temps de debat després de cadascuna. Aquesta estructura expositiva té interessants aplicacions didàctiques a l’aula i en els projectes de col·laboració. Els alumnes han de ser capaços d’organitzar de manera lògica el pensament, resumir la informació, seleccionar les imatges més adequades i estar preparats per a una eficient interacció amb els seus companys. En el cas que estiguin treballant en un projecte i utilitzin una llengua estrangera, hauran d’esforçar-se per adquirir un vocabulari específic i fer-se entendre. 

En un projecte col·laboratiu, Pecha Kucha és útil per a activitats en les quals els alumnes socis fan exposicions sobre un mateix tema i en contextos diferents. Per exemple, presenten diferents ciutats de forma separada, posteriorment hi ha un torn de preguntes i comentaris i es treuen conclusions (diferències, semblances). En el cas de l’elecció d’un logo per a un projecte –activitat habitual en els projectes de col·laboració eTwinning–, sol haver-hi nombroses propostes perquè cada alumne o cada grup d’alumnes presenta la seva o les seves. En aquest cas, es poden organitzar sessions Pecha Kucha amb presentacions per país (o per un determinat element) en les quals es destaquin les característiques de cada proposta de logo i així el votant pot decidir el seu vot, tant si és del seu centre com d’un soci.

Si es vol avaluar la creativitat dels alumnes, al mateix temps que la competència lingüística (la destresa oral) en llengua estrangera, es poden donar 20 paraules clau, demanar a l’alumne (grup d’alumnes) que les associïn amb les 20 diapositives, i que elaborin i desenvolupin un discurs basat en 20 imatges associades. Amb això, i en un breu espai de temps, s’avalua la riquesa creativa dels alumnes (un poema, un conte, la lletra d’una cançó, una narració, la fluïdesa comunicativa, el domini del vocabulari, altres). En el cas de treballar amb els alumnes socis, és recomanable organitzar l’activitat perquè tots intervinguin en el procés: traducció de les paraules, selecció de les imatges, seqüenciar les imatges, elaboració de textos, altres). En una sessió de classe es pot treballar sobre diverses propostes Pecha Kucha. 

Si es tracta de fer difusió del projecte, es poden seleccionar les 20 imatges més representatives i justificar-ne la selecció. 

En qualsevol circumstància, els alumnes desenvoluparan la competència digital i el tractament de la informació, la competència social, l’autonomia i la iniciativa personal.

T’atreveixes amb una presentació Pecha Kucha? Aquí tens alguns consells útils: 

1. Idees. Distribueix la presentació al voltant de 3 o 4 idees amb força. Organitza la narració i les diapositives sobre la base d’aquestes idees.  

2. Narració. Exposa les teves idees com si es tractés d’una narració, un conte. No ajustis el discurs a cada diapositiva, el missatge ha de fluir. Enllaça cada punt amb el següent de forma natural.

3. Utilitza fonamentalment fotos, i intenta que procedeixin de l’experiència que estàs explicant. Les imatges han de ser de qualitat, que il·lustrin i alhora adornin la teva locució. El més important és la narració, però les imatges ajuden a captar el missatge.

4. Cerca la senzillesa i la simplicitat. Evita incloure informació en cada diapositiva, únicament imatges i idees. Usa textos només si són imprescindibles o molt importants per transmetre el teu missatge. Empra tipografia clara i amb una grandària de font prou gran perquè sigui llegible des de qualsevol lloc de la sala.

5. Assaja el que hagis preparat. Prova que cada diapositiva la pots desenvolupar en 20 segons. Si alguna és complexa, fes un esforç de síntesi, i si n’hi ha de més simples, inclou algun “detall/picada d’ullet”; aprofita l’ocasió per gaudir i fer que gaudeixi l’audiència, estàs explicant alguna cosa que coneixes i t’apassiona. Fins i tot, si pots, grava’t en vídeo.

Si els assistents a una exposició Pecha Kucha no coneixen aquest format, és convenient que els expliquis prèviament en què consisteix, i encara que només sigui per la novetat, segur que t’hauràs guanyat un punt. El temps comença a comptar ja! 6’40”... 5’30”... 0’0”. Hauràs aconseguit transmetre coneixement de manera eficient, amena i fins i tot divertida.

reloj

 

 

 

 

 

 

 

Imatge lliure de drets. www.morguefile.com. Per missyredboots

 

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar