Perles
¿Qué función dar al TwinSpace cuando no se trabaja en él?
Ya se ha cumplido un año de la última actualización del TwinSpace y sus nuevas herramientas han ampliado las posibilidades de multitud de proyectos durante el curso pasado. Sin embargo, hay docentes que prefieren trabajar en otras plataformas, como es el caso del proyecto Mediterranean products, llevado a cabo por los estudiantes de 4º de ESO del IES Sol de Riu y sus socios griegos, italianos y turcos.
Aprèn divertint-te
Les possibilitats que ens ofereixen les eines TIC actualment són molt extenses. A la col·laboració i comunicació entre persones físicament distanciades, s'afegeix el valor creatiu que aporten a les activitats. En aquest sentit, destaquem el còmic que els alumnes de 3r d'ESO de l'IES Esteban Manuel de Villegas han elaborat en el projecte How the environment affects our health, portat a terme amb un centre alemany.
En aquest treball, en què abunda la labor d'investigació dels estudiants sobre la contaminació ambiental, destaquem l'originalitat d'alguna de les seves activitats; i és que de vegades s'oblida, i també és important, la qualitat que el caràcter lúdic aporta a l'aprenentatge, no solament per als més petits. Així, amb Adobe Flash Player, els alumnes dirigits per M. de Gracia García Villanueva han integrat fotografies i animacions a les quals també han inclòs àudio. És, sens dubte, una interessant manera de combinar creativitat amb la pràctica oral i escrita d'una llengua estrangera.
Pots veure la part pública del projecte en el seu TwinSpace.
Què saps d'Europa?
Els alumnes de 3r d'ESO de l'IES Eduard Fontseré (Catalunya) han fet una activitat de marcat caràcter col·laboratiu dins del projecte My present, my past, my future. Amb un plantejament senzill i comú a molts projectes eTwinning, en aquest cas, la mostra de les diferents cultures ha anat més enllà d'un simple intercanvi. Els estudiants espanyols, polacs i eslovacs han investigat la geografia, la història, el clima, la fauna, la flora, etc. dels seus socis i posteriorment han demostrat els seus coneixements en una prova d'avaluació a través del xat. Cada grup va preparar 20 preguntes sobre el seu país i les va plantejar als companys europeus. I tots frisaven per contestar-les correctament!
Amb tot el que han après els estudiants de cada institut han creat presentacions sobre els països dels altres dos socis i han valorat les fetes sobre el seu país. Tot aquest treball ha posat de manifest que investigar, aprendre, reptar i interaccionar xatejant amb els seus socis europeus els motiva i s'impliquen activament. Et mostrem dues d'aquestes presentacions:
Si vols aprofundir més en aquest projecte, visita el seu TwinSpace i el seu Blog.
No ho escriguis... explica-m'ho!
En el projecte “Hello! I’m looking for a friend!” dels alumnes del primer cicle de primària del CEIP Sant Joan Baptista (Madrid) ens ha cridat l'atenció una activitat que pot ser reutilitzada i adaptada en molts projectes escolars plantejats per a l'estudi d'una llengua estrangera.
La professora Mar Bermejo ha preparat amb els seus alumnes una activitat perquè els seus socis europeus els coneguin una mica millor. Cada nen ha dibuixat el seu autoretrat amb Paint i ha enregistrat una locució per a presentar-se. La professora ha inserit cada àudio en el dibuix corresponent i ha compost una galeria molt bonica.
Encara que l'ús d'eines TIC ens pugui semblar complex, moltes d'aquestes ens permeten, amb un mínim grau de dificultat, treballar diferents competències dels alumnes. En aquest cas, aquesta senzilla combinació de dibuix i àudio ens ajuda a desenvolupar les competències orals dels nostres alumnes. No és fàcil per a molts d'ells parlar en públic, i aquest tipus d'eines pot ajudar els més tímids, aquells a qui costa parlar a classe. Ofereix la possibilitat d'una avaluació rigorosa en aquesta destresa i afavoreix l'autoavaluació i l'autoaprenentatge. Es pot treballar amb eines i activitats més o menys complexes, d'acord amb el nivell educatiu, i en Hello! I’m looking for a friend! veiem un bon exemple d'això: un plantejament senzill que dóna molt de joc.
Esperem que us serveixi d'inspiració. Si esteu interessats en aquestes eines per a desenvolupament de les destreses orals, i en busqueu més informació, al portal educatiu EDUC@CONTIC podeu trobar una bona recopilació: Eines per a les destreses orals.
Per pujar presentacions amb àudio a Internet pots usar diverses plataformes gratuïtes, per exemple, per allotjar la d'aquest article hem usat authorSTREAM.
El llenguatge corporal europeu
L’activitat següent és un diccionari comparatiu de gestos, creat per un centre polonès i un altre d’italià com a part del projecte Sous le ciel de la compréhension. Aquest diccionari posseeix un gran valor, ja que mostra un excel·lent treball en col·laboració. A més, deixa entreveure com som de diferents i iguals alhora els qui vivim sota el mateix cel... Sent conscients que el llenguatge corporal juga un important paper en la comunicació i que els gestos que fem quan parlem formen part del llenguatge, els alumnes elaboren aquest diccionari amb l'objectiu de comprendre les diferències i similituds entre cultures. Aquí han comprovat que hi ha gestos idèntics en tots dos països, com Silenci! Uns altres, que encara sent iguals, no signifiquen el mateix, com Tinc gana o uns altres que només existeixen en algun dels països, com l'utilitzat per expressar No tinc ni un duro! a Polònia o Me’n vaig!, a Itàlia.
Més articles...
Pàgina 5 de 6
Perles
- Planificació d’un projecte eTwinning amb Google Docs
- Story Between Pictures
- Mitos de ayer y hoy
- 'Personalitzant' eTwinning
- Un mar de cultures: projecte eTwinning de plurilingüisme a Educació Infantil
- Narrant amb símbols
- Concert pictòric a Aranjuez
- 13a edició del curs eTwinning 2.0: idees de projecte
- Gran col·lecció d'art eTwinning
- 12a edició del curs eTwinning 2.0: idees de projecte
- Alguna cosa més que Matemàtiques
- El Making of d'un projecte eTwinning
- Idees de projecte del curs eTwinning 2.0
- Aprendre jugant
- Activitats col·laboratives per a Llengua i Socials
- Actividades colaborativas para Matemáticas y Ciencias
- Presentarse ¿quién está al otro lado?
- Cómics para el aula
- Las matemáticas aplicadas a la vida real
- Diseñar y planificar colaborativamente un proyecto