Perles
Alguna cosa més que Matemàtiques
Encara que el disseny curricular actual manté la divisió tradicional en àrees per a les etapes d'Infantil i Primària i en matèries per a Secundària, la recerca pedagògica advoca, sempre que sigui possible, per un enfocament interdisciplinari dels continguts. En els projectes eTwinning és freqüent trobar treballs en què participen professors i es desenvolupen activitats de diferents àrees/matèries, fet que demostra l'interès creixent entre els docents per aquesta metodologia interdisciplinària. Ateses les característiques d'aquesta acció, són nombroses les ocasions en què es decideix treballar en una llengua estrangera i, per tant, es desenvolupen tasques amb objectius i continguts d'aquesta assignatura juntament amb els d'una altra o d'altres. Tanmateix, resulta més difícil trobar activitats intercurriculars en què les matemàtiques hi siguin presents, motiu pel qual destaquem algunes de les que hem vist entre els projectes presentats als Premis Nacionals eTwinning 2012:
El Making of d'un projecte eTwinning
En cinema, un making of, també denominat com-s’ha-fet, és un vídeo documental que mostra com va ser la producció d'una pel·lícula o un programa de televisió. Els making of més breus s'utilitzen sovint per a explicar el procés de producció i reconèixer el treball de les persones que han participat en el rodatge. Però, què té això a veure amb els projectes eTwinning? Cada vegada ens trobem més projectes que es caracteritzen per la varietat d'activitats que porten a terme els alumnes –presentacions de diapositives, wikis, blogs, xats, videoconferències– . No obstant això, no sempre és possible veure com s'han fet o com s'han organitzat. Per a qualsevol que no participi en un projecte és interessant poder presenciar, com si fos un membre més, el seu procés, els agents que han participat, els mitjans que s'han usat, etc. Ens referim al making of d'un projecte eTwinning.
Alguns projectes ja comencen a documentar amb vídeos algunes de les activitats que fan els alumnes, especialment aquelles de les quals no és fàcil tenir un registre, com les videoconferències o els xats. Aquest és el cas del projecte Dia a Dia, en el qual la mestra Mar Bermejo, del CEIP San Juan Bautista de Madrid, ha gravat les videoconferències que han realitzat els seus alumnes de primària amb els seus socis en el projecte.
Idees de projecte del curs eTwinning 2.0
Des del Servei Nacional de Suport volem donar l'enhorabona a tots els docents que han participat en el curs eTwinning 2.0 durant la segona edició de cursos en xarxa de l'ITE, del 2010-2011. Encara que actualment és reconeguda la necessària formació contínua dels professors, la falta de temps dificulta de vegades aquesta tasca. En aquesta ocasió han sigut molts els que han fet satisfactòriament el curs, esperem que per a la propera convocatòria, que serà a l'octubre, us n’animeu molts més. Us avisarem des de la nostra web.
Una de les activitats obligatòries del curs eTwinning 2.0 és dissenyar un projecte de treball utilitzant el document que el SNA ha creat per a tal fi (pots trobar-lo també en l'apartat Documents útils, de la Unitat 4 del curs). A continuació us presentem una petita mostra dels treballs que els docents han realitzat en aquesta activitat. Esperem que us serveixin com a font d'inspiració per als vostres projectes.
Influència de la latitud en les nostres vides (Pablo Labraga López)
Aprendre jugant
El joc, com a activitat inherent a l'ésser humà, afavoreix el desenvolupament psicomotor, intel·lectual, afectiu i social, i ens prepara per a la vida adulta. És, per tant, no solament una forma de diversió, sinó també una manera d'aprendre. Encara que cada vegada hi ha més proves de l'eficàcia dels jocs en l'educació, molts docents no troben la manera d'integrar-lo com a metodologia a l'aula. A continuació mostrem alguns exemples amb el joc com a mitjà didàctic en diferents nivells educatius, com també amb diferents graus de protagonisme.
Activitats col·laboratives per a Llengua i Socials
Com ja us hem anat explicant, dins de la trobada multilateral eTwinning 2011: Col·laborem en Espanyol, organitzada a Madrid pel Servei Nacional de Suport, es van impartir diversos tallers. Avui publiquem les activitats col·laboratives propostes en “Llengua i Socials, in fraganti”.
A l'hora de planificar activitats col·laboratives us suggerim dues idees clau: triar les eines TIC adequades, les que de manera natural propiciïn la participació dels alumnes, i pensar en multimèdia. El text no sempre és la millor opció per a treballar continguts; vídeo, podcasts i fotos motiven els alumnes i n’afavoreixen la creativitat.
Més articles...
- Actividades colaborativas para Matemáticas y Ciencias
- Presentarse ¿quién está al otro lado?
- Cómics para el aula
- Las matemáticas aplicadas a la vida real
- Diseñar y planificar colaborativamente un proyecto
- ¿Qué función dar al TwinSpace cuando no se trabaja en él?
- Aprèn divertint-te
- Què saps d'Europa?
- No ho escriguis... explica-m'ho!
- El llenguatge corporal europeu
Pàgina 3 de 6
Perles
- Planificació d’un projecte eTwinning amb Google Docs
- Story Between Pictures
- Mitos de ayer y hoy
- 'Personalitzant' eTwinning
- Un mar de cultures: projecte eTwinning de plurilingüisme a Educació Infantil
- Narrant amb símbols
- Concert pictòric a Aranjuez
- 13a edició del curs eTwinning 2.0: idees de projecte
- Gran col·lecció d'art eTwinning
- 12a edició del curs eTwinning 2.0: idees de projecte
- Alguna cosa més que Matemàtiques
- El Making of d'un projecte eTwinning
- Idees de projecte del curs eTwinning 2.0
- Aprendre jugant
- Activitats col·laboratives per a Llengua i Socials
- Actividades colaborativas para Matemáticas y Ciencias
- Presentarse ¿quién está al otro lado?
- Cómics para el aula
- Las matemáticas aplicadas a la vida real
- Diseñar y planificar colaborativamente un proyecto