Narrant amb símbols
Tant els alumnes del CRA Alto Cidacos, a Arnedillo (Rioja), com els docents d'aquest centre que participen en el projecte Talking pictures tenen ben clar el que és el treball col·laboratiu, i així ens ho han demostrat amb aquesta original narració internacional, que serveix, a més, l'objectiu d'atansar als alumnes l'educació viària.
El projecte, en el qual participen també centres d'Islàndia i Polònia, i que va arrencar el novembre passat, ja es troba en les últimes fases. La finalitat d'aquest ha estat apropar els alumnes a les semblances i diferències entre els tres països, centrant-se cada mes en un tema diferent.
La senyalització és el tema que ha ocupat el mes de febrer. L'activitat, acuradament planificada, ha començat amb una sortida del centre a la “caça i captura” de senyals. Un autèntic treball de camp en el qual els nens han après a interpretar símbols tan diversos com els de “carrerada”, “neu” i “hospital”, entre d'altres. Com a petits reporters, els alumnes han recorregut els carrers de les poblacions de la vall del Cidacos on resideixen: Herce, Arnedillo, Enciso i Préjano, càmera en mà, detectant i fotografiant tota mena de senyals de trànsit i senyalitzacions sobre comerços i finques particulars. Els alumnes dels centres socis han desenvolupat els seus dots detectivescos per mirar de localitzar símbols similars als seus respectius països, cosa no sempre possible, ateses les diferències entre els tres països. D'aquestes excursions, en les quals han participat mestres i pares, ha sortit la matèria primera necessària per al seu relat.
Amb idea d'augmentar la col·laboració, els senyals seleccionats pels polonesos han estat utilitzats pels espanyols per iniciar la narració, que han continuat els islandesos amb els senyals aportats pels espanyols, entre els quals destaca el senyal que identifica restes de dinosaures, una peculiaritat d'aquesta zona de la Rioja rica en jaciments del Cretaci. El conte ha estat feliçment rematat pels socis polonesos fent ús dels senyals que els han proporcionat els alumnes islandesos, arrodonint una història carregada d'aventures que és tot un desplegament d'imaginació. En total, cada país hi ha aportat vuit senyals, de manera que s'ha reunit una bateria de vint-i-quatre d'aquests símbols. A l'aula, els alumnes espanyols han començat per escriure els fragments del conte, en primer lloc en espanyol, il·lustrant-los amb senyals retallats en paper. Aquesta planificació en paper és la que han utilitzat després per reescriure la història amb l'ordinador. Amb un llenguatge icònic universal, els alumnes han desplegat tota la seva imaginació en un relat que parla de bicicletes, avions, tempestes, ramats de bestiar, dinosaures… Llegeix-lo al blog del projecte.
La història es completa amb una activitat tan lúdica com un joc, amb l'eina Photopeach, per endevinar en quin dels tres països socis es troben una sèrie de senyals. En suma, una original manera de treballar les competències lingüística, artística, digital, d'interacció amb el món físic, social i ciutadana… i d'aprendre divertint-se.
Font imatges: projecte Talking pictures.
Articles relacionats
Perles
- Planificació d’un projecte eTwinning amb Google Docs
- Story Between Pictures
- Mitos de ayer y hoy
- 'Personalitzant' eTwinning
- Un mar de cultures: projecte eTwinning de plurilingüisme a Educació Infantil
- Narrant amb símbols
- Concert pictòric a Aranjuez
- 13a edició del curs eTwinning 2.0: idees de projecte
- Gran col·lecció d'art eTwinning
- 12a edició del curs eTwinning 2.0: idees de projecte
- Alguna cosa més que Matemàtiques
- El Making of d'un projecte eTwinning
- Idees de projecte del curs eTwinning 2.0
- Aprendre jugant
- Activitats col·laboratives per a Llengua i Socials
- Actividades colaborativas para Matemáticas y Ciencias
- Presentarse ¿quién está al otro lado?
- Cómics para el aula
- Las matemáticas aplicadas a la vida real
- Diseñar y planificar colaborativamente un proyecto