Inici / Idees / Perles / Concert pictòric a Aranjuez
.

Concert pictòric a Aranjuez

22 
febr. 
2013  |  
 

 

pintar musicaEl famós Concert d'Aranjuez (1939), composició musical per a guitarra i orquestra del mestre Joaquín Rodrigo i segurament, el seu treball més conegut, serveix d'inspiració per al títol d'aquest article en el qual presentem l'activitat que han dut a terme els alumnes de 5è de Primària del CEIP San Fernando d'Aranjuez (Madrid), dins del projecte eTwinning Painters and Colours without Borders (traduït: Pintors i colors sense fronteres).

 

L'activitat, el desenvolupament i resultats de la qual ens porten fins al lloc reial d'Aranjuez, ens evoca moments per gaudir amb el so de l'aigua de les fonts, o amb el vinclament dels arbres als jardins. Així, ens apropem al projecte.

Image_grupo_alumnos_participantes

En paraules del coordinador, Juan Jesús Martín Navarro, “El nostre projecte està basat en l'expressió artística en educació, i es duu a terme en quatre escoles europees, des del curs 2010-2011. Les escoles són: South Stanley Junior i Tyneview Primary School (Regne Unit), TS Het Molenschip (Bèlgica) i CEIP San Fernando (Espanya). Per aconseguir els objectius proposats en el projecte s'han dissenyat activitats en les quals intentem implicar tota la comunitat (professors, alumnes, famílies, ajuntament, centres educatius, artistes locals, mitjans de comunicació…).

 

Image_clase_musicaUna d'aquestes activitats, fruit de la implicació de les famílies, ha estat la selecció i descobriment de pintors locals. Prenent com a referència l'artista català Santiago Rusiñol, que va viure i va morir a Aranjuez, i el treball més destacat del qual són les pintures sobre els llocs reials d'Aranjuez i La Granja, Carmen, una artista local i l'àvia d'un dels alumnes de 5è de Primària, ha treballat amb els estudiants; els ha concedit una entrevista i finalment, els ha assignat un treball sobre el que han après. Els nens han conegut Rusiñol, han après sobre els jardins, com preparar la tela abans d'iniciar la pintura, com barrejar colors, els ha ensenyat una tècnica pictòrica, i una vegada fet tot això, i amb molta emoció, els nois han sortit a gaudir d'una aventura a l'aire lliure en contacte amb la natura per captar el moment, tal com feia l'artista Rusiñol anys enrere. Després d'aquesta enriquidora experiència, els treballs dels nens s'han exposat a les parets dels passadissos del col·legi perquè en gaudeixi tota la comunitat educativa.

 

 

Aquesta tasca l'han compartit amb els seus socis europeus de projecte, que també han dut a terme activitats com aquesta. Es pot veure tot el seu treball al Twinspace del projecte:

http://new-twinspace.etwinning.net/web/p57396

Segons el professor: el projecte s'ha dissenyat en el convenciment que l'art estimula els nostres alumnes i desenvolupa la seva imaginació i creativitat. En aquest es promou la lliure expressió de sentiments i valors, així com el respecte als diferents idiomes i cultures. Tots els alumnes, sense importar les seves habilitats, poden comunicar-se a través de l'art i això servirà de base per al seu coneixement d'altres cultures i contextos, que malgrat que diferents, tenen unes arrels europees comunes.

El tema del projecte s'ha convertit en el fil conductor de totes les activitats curriculars del nostre col·legi
.

Image_alumna_trabajandoAmb aquest projecte hem intentat desenvolupar les destreses artístiques dels alumnes, emprar materials i recursos propers i crear experiències amb altres escoles europees per augmentar el seu coneixement de l'art. En aquest entorn de treball, les escoles sòcies busquem fonamentalment que els alumnes tinguin l'oportunitat d'aconseguir els seus descobriments des de la seva pròpia experiència i construir així el seu coneixement més ampli de diferents cultures i societats; busquem preparar els nostres alumnes per ser ciutadans del món on és necessari el treball cooperatiu.

El nostre projecte està integrat en el currículum i es treballa a les diferents àrees, però cal subratllar l'increment de l'ús de les TIC al nostre centre per comunicar-nos i compartir experiències amb els socis i per crear materials. També el nostre col·legi és un centre bilingüe de la Comunitat de Madrid i el projecte ha servit per millorar l'aprenentatge de l'anglès i sobretot, com a motivació per comunicar i compartir idees i per viatjar a altres països.

En el projecte també han col·laborat altres centres educatius (tallers amb professors de la Facultat de Belles arts del Centro Felipe II d'Aranjuez de la Universidad Complutense i d'altres centres d'Aranjuez experts en art) i institucions (exposicions locals i visita a museus).

Aquesta activitat i el projecte, i en tots els països participants en general, han tingut difusió en ràdio i en premsa local d'Aranjuez, i també en revistes educatives nacionals com ara
Magisterio Español.

El nostre projecte, que es desenvolupa de forma simultània amb una associació Comenius, ha beneficiat el centre íntegrament. Tota la comunitat educativa sap que duem a terme el projecte Comenius i que utilitzem l'espai eTwinning com a mitjà per comunicar i compartir experiències. Per tot això, el CEIP Sant Fernando ha decidit continuar amb aquests projectes i sol·licitar-ne un de nou per als dos propers cursos
.

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar