Inici / Idees / Perles / 13a edició del curs eTwinning 2.0: idees de projecte
.

13a edició del curs eTwinning 2.0: idees de projecte

06 
juny 
2012  |  
 

 

logo_ideasdeproyecto2012Tal com hem estat fent des de les dues darreres edicions del curs de formació eTwinning 2.0, us volem mostrar algunes de les idees de projecte que han adquirit forma en la tretzena convocatòria.

 

 

 

 

 

Finalitzat el passat dia 27 d'abril, el curs de formació ha tingut un gran èxit, amb 513 participants -dels quals 38 eren francesos i 25 alemanys- i sota la batuta d'un coordinador i 14 tutors. Una de les activitats previstes i, en aquest cas, obligatòria per a aquests alumnes tan motivats ha estat el disseny d'un projecte de treball, és a dir, una descripció detallada del projecte que es vol iniciar.

 

100 ans de pacifisme - 10 ans de guerre (100 anys de pacifisme - 10 anys de guerra)

Imagen_soldados Primera Guerra MundialEn el marc la I Guerra Mundial, els alumnes espanyols i francesos de 4t d'ESO participants en aquest projecte han de reflexionar sobre la importància que va tenir aquest esdeveniment històric per al futur d'Europa i de la resta del món en el desenvolupament de la societat del segle XX i l'actual. És un projecte Comenius que rep el nom de “Plus jamais comme en 14!”, però que aspira a formar part d'eTwinning perquè els alumnes desenvolupin un treball col·laboratiu, fent ús del TwinSpace i d'altres eines TIC. La varietat d'activitats proposades, com ara una obra de teatre, diversos curtmetratges, videoclips, tests sobre la guerra, exposicions amb la documentació trobada, un llibre recopilatori, etc., facilita l'observació, l'anàlisi i l'intercanvi d'experiències entre els alumnes dels dos centres participants sobre les guerres com a possible solució a les crisis, analitzant si poden reportar algun tipus de benefici, si poden ser justes, etc. A més, la creació d'un bloc i una pàgina web recopilatoris de tots els materials resultants del projecte i la comunicació que es planteja per mitjà del TwinSpace i de videoconferències amb Skype confereixen a aquesta aventura històrica un caràcter dinàmic i col·laboratiu.

Descarrega projecte de treball

 

El color en los edificios de mi ciudad (El color als edificis de la meva ciutat)

Imagen_edificios con fachadas de coloresVicente Ruiz Pérez proposa un acolorit projecte per a 1r o 2n de Batxillerat de la modalitat d'Art. L'objectiu, conèixer les ciutats europees a través de les combinacions de colors que es troben a les façanes dels edificis. Analitzar-les, reflexionar sobre si són encertades o estan en contra de les lleis de l'harmonia cromàtica i transcriure-les a produccions artístiques pot ser una manera de reflexionar sobre el propi entorn i conèixer el d'altres ciutats europees. Els alumnes es veuen implicats de manera activa en les activitats del projecte, ja que han de visitar, fotografiar i analitzar diversos espais de la seva localitat per publicar els resultats en un bloc creat amb aquesta finalitat, realitzar composicions cromàtiques per mitjà d'eines TIC variades, trobar punts en comú i diferències entre els entorns urbans en els quals s'habita en els diferents països i transmetre'ls als seus socis fent ús de l'anglès i mitjançant videoconferències i xats, etc. A més, es preveu l'elaboració d'una avaluació en què es recullin les conclusions del treball realitzat pels alumnes.

Descarrega projecte de treball

 

Inter-Rail por Europa (Inter-Rail per Europa)

Imagen_rail de trenEster Llopis Borges pretén, amb aquest projecte, promoure el coneixement de la geografia, la societat, els gustos culinaris, les festes tradicionals i la història dels dos països socis, Espanya i Eslovènia. Amb aquests objectius, durant 6 setmanes els alumnes d'ambdues nacionalitats de 12-13 anys establiran llaços d'amistat i col·laboració mitjançant la participació en un joc emocionant. Cada grup -format per quatre membres de nacionalitat mixta- ha d'escollir una ruta entre quatre de disponibles, en la qual haurien de contestar amb èxit a preguntes referents als costums, la història, la fauna, la cultura, etc. de fins a 5 països europeus. Una tasca d'enriquiment cultural que es complementa amb una estada tant a Espanya com a Eslovènia, on els alumnes tindran l'oportunitat de conèixer-se i de compartir experiències. El desenvolupament del joc, que és interactiu i es duu a terme mitjançant les eines que ofereix el TwinSpace, va precedit d'una intensa tasca de recerca i documentació. A més, paral·lelament, els alumnes treballen amb mapes, participen en tallers, assisteixen a visites guiades, etc. Aquest elenc d'activitats permetrà sens dubte millorar la capacitat de pensament reflexiu dels alumnes, així com la seva competència curricular. I, a més, aquests resultats seran visibles gràcies a l'avaluació prevista, que haurà de ser completada per alumnes i professors participants.

Descarrega projecte de treball

 

La comunicación: la Antigua Roma (La comunicació: l'antiga Roma)

Imagen_escultura Rómulo y RemoM. Carmen Peñalver proposa aquest projecte involucrant tot el centre i treballant diferents tallers i activitats, entroncant àrees i barrejant realitat i ficció. Aquest té com a eix central la comunicació, que en aquest cas es produeix amb persones del futur. S'han quedat sense planeta per no haver-lo cuidat i volen habitar el planeta Blancaneus, no sense abans esbrinar com ho hem fet els humans perquè el nostre planeta Terra no s'hagi destruït. Cada nivell tria, treballa i investiga una civilització i cerca una forma de transmetre als seus companys socis la informació recopilada. Per exemple, els alumnes de 1r de Primària han d'investigar sobre la civilització romana. En aquest cas, per mitjà de puzles, vídeos, celebració d'assemblees, lectures de rondalles, realització de murals, etc. els alumnes de 6-7 anys dels diferents centres participants enfocaran la civilització romana i haurien de triar quins mitjans utilitzaran per transmetre tota la informació recollida, en espanyol i en anglès. Una de les vies de comunicació proposada és un bloc, en el qual s'exposaran tots els treballs realitzats pels alumnes i s'obriran fòrums de debat per establir les diferències i les similituds entre els enfocaments que els diferents països aporten de la civilització que estan investigant. Una de les notes característiques d'aquest projecte adaptat al nivell de 1r de Primària és l'adequació de les activitats planejades als continguts que es tractaran. Així, els alumnes comprendran informacions rebudes a través de diferents suports audiovisuals, valoraran el fet de saber escoltar com a mitjà d'adquirir informació i seran conscients del llegat històric i artístic de les diverses civilitzacions i la importància de la seva conservació. Així mateix, els alumnes milloraran algunes habilitats relacionades amb l'audició i el llenguatge, l'expressió plàstica i artística, una tasca de recerca incipient, etc.

Descarrega projecte de treball

 

Mitología y música (Mitologia i música)

Imagen_mosaico romanoAmb aquest projecte, Juan Miguel Del Cabo López proposa que els seus alumnes de 4t d'ESO siguin conscients de la influència que encara avui té la mitologia en la nostra vida diària i en camps tan variats com la música, el cinema, el món de l'animació o videojocs, etc. En concret, el projecte està centrat en la Música, de manera que els alumnes haurien de descobrir com els cantants i/o grups musicals actuals de qualsevol estil -pop, rock, rap, heavy, etc.- estan sovint influenciats pels mites i hi poden recórrer a l'hora de compondre les seves cançons. Durant tot un curs escolar, els alumnes dividits en grups de dos i sota la supervisió d'un alumne-capità, funció que desenvoluparan tots els alumnes de manera rotatòria, procediran al treball del mite corresponent, cercant informació i rastrejant als webs i/o portals de música que el professor proposa. Després, fent ús de la ràdio del centre, els alumnes narraran cadascun dels mites triats tant en espanyol com en anglès, francès, llatí i grec i s'exposaran les cançons que s'hagin trobat relacionades amb els mites i el tractament que se n'hi fa. Un bloc servirà de diari de l'evolució del projecte i una wiki, com a plataforma de mostra dels treballs realitzats. En aquest projecte multidisciplinari, que abasta continguts tant d'Història de l'Art com de Dibuix, Geografia i Biologia, i que treballa amb les noves tecnologies des d'un punt de vista didàctic nou i original, les llengües clàssiques estan més vives que mai. D'altra banda, la mitologia i la música són temes tan universals i de gran atractiu per als alumnes de qualsevol país europeu, que la idea que es presenta aquí pot donar lloc fàcilment a projectes de col·laboració.

Descarrega projecte de treball

 

Movilidad y desarrollo profesional del Técnico Superior de Sanidad en Europa (Mobilitat i desenvolupament professional del tècnic superior de sanitat a Europa)

Imagen_manipulación de muestras en laboratorio

Davant la gran heterogeneïtat existent en els estudis de formació professional d'àmbit sanitari a Europa, es desenvolupa aquest projecte amb la finalitat de facilitar la mobilitat dels alumnes de la família professional de Sanitat a Europa i aclarir els passos que cal seguir per a la possible convalidació dels seus estudis. Els alumnes de primer i segon curs dels cicles formatius de grau superior de la família professional de Sanitat haurien d'investigar sobre la legislació sanitària i laboral a Europa, els resultats de la qual es plasmaran en una pàgina web informativa. La comunicació entre ells tindrà lloc a través del TwinSpace i d'un bloc. D'aquesta manera els alumnes podran intercanviar idees i experiències sobre les diferents maneres de gestionar la sanitat en diversos països europeus i tindran la possibilitat d'expressar-se en anglès científic bàsic. A més, el desenvolupament de les activitats permetrà comprovar les habilitats dels futurs professionals sanitaris i analitzar les possibilitats reals de continuar els seus estudis i trobar feina en un altre país europeu.

Descarrega projecte de treball

 

Imagen_alumno del proyectoAmb l'objectiu de “fer ciència” d'una manera divertida, Rosario Arias proposa aquesta idea de projecte, en la qual els alumnes de 1r de Batxillerat dels dos centres participants assumeixen el paper de policies científics i resolen casos criminals a través de l'anàlisi de diverses proves trobades. Parelles de detectius formades per un alumne de cada centre han de posar fil a l'agulla per analitzar empremtes dactilars i labials i ADN, de les quals haurien de fer fotografies, realitzar les proves experimentals que creguin necessàries i comentar els resultats obtinguts, tant per correu electrònic i videoconferència com a través de les variades eines que ofereix el TwinSpace. Es preveu la realització d'una sessió final en la qual les parelles d'investigadors aniran analitzant els fets i exposant les seves conclusions. Pel camí aniran coneixent-se, augmentant les seves habilitats de comunicació en un altre idioma i, sobretot, aprendran a treballar en equip.

Descarrega projecte de treball

 

Emocionarte con el arte (Emocionar-te amb l'art)

Imagen_cuento_Caperucita rojaJa des de l'etapa d'Educació Infantil es concedeix una importància especial a la construcció de la pròpia identitat, de la maduresa emocional i a l'establiment de les relacions afectives amb els altres. Partint d'aquesta base i des del projecte Emocionarte con el arte (Emocionar-te amb l'art), Susana Alonso pretén emocionar els alumnes de 2n cicle d'Educació Infantil i 1r i 2n cicle de Primària, i ho fa a través de l'art, entenent l'"expressió musical, corporal i plàstica" com a mitjà que permet interioritzar, representar i exterioritzar sentiments i emocions. Tot això mitjançant l'anàlisi i representació de balls, obres d'art i contes tradicionals propis de les diferents cultures dels països participants. El procés de treball i els materials resultants d'aquesta posada en comú d'emocions entre alumnes de diferents països europeus es documentarà mitjançant l'enregistrament de vídeos i l'escaneig de les obres plàstiques realitzades, per a la seva posterior publicació en un bloc. A més, es preveu la realització de videoconferències i una avaluació detallada de tot el procés d'ensenyament i aprenentatge.

Descarrega projecte de treball

 

Font de les imatges:
El color en los edificios de mi ciudad - Banc d'imatges i sons de l'INTEF - Javier Penela García
Inter-Rail por Europa - Banc d'imatges i sons de l'INTEF - Daniel Sanz Zamora
Mitología y música - Banc d'imatges i sons de l'INTEF - Miguel de la Fuente López
Movilidad y desarrollo profesional del Técnico Superior de Sanidad en Europa - Banc d'imatges i sons de l'INTEF - Luana Fischer Ferreira
Emocionarte con el arte - Banc d'imatges i sons de l'INTEF - Jesús Escudero Cuadrado


 

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar