Inici / Idees / Perles / Gran col·lecció d'art eTwinning
.

Gran col·lecció d'art eTwinning

13 
febr. 
2012  |  

ratones_artisticaEl llenguatge artístic constitueix una de les moltes formes de comunicació i representació de l'ésser humà. Dins d'aquest, el sentit educatiu que té el llenguatge plàstic fomenta el sentit artístic i potencia la iniciativa i l'expressió creativa de l'alumne. Així mateix, aquest llenguatge plàstic —juntament amb el musical, que no tractem en aquest article— està integrat en l'àrea d'Educació Artística a Infantil i Primària. Es tracta d'una àrea que contribueix a l'adquisició, en una mesura més gran o més petita, de diferents competències bàsiques però, sobretot, contribueix a la competència cultural i artística.

I és que l'expressió artística no només consisteix a conèixer les tècniques, recursos i materials de diferents llenguatges artístics, sinó també a crear diferents produccions plàstiques que permetin a l'alumnat observar i reflexionar sobre l'entorn que els envolta, expressar-se i comunicar-se, comprendre diferents realitats, respectar les contribucions artístiques alienes, treballar en equip, etc. A més, el desenvolupament d'activitats d'observació, expressió i creació plàstica potencia en l'alumnat les destreses i estratègies següents: intel·ligència, memòria, percepció, creativitat, imaginació, participació i cooperació, comunicació i autonomia i iniciativa. Totes aquestes capacitats i especialment la participació, la cooperació i la comunicació són presents en molts dels projectes eTwinning que es duen a terme a l'àrea d'Educació Artística dels nivells d'Infantil i Primària. A continuació us n'exposem autèntics exemples.

En el projecte Mouse @rt, alumnes de 13 països europeus i d'altres parts del món (el Japó, Burundi, el Canadà i els Estats Units) han desenvolupat la seva creativitat i han creat una autèntica col·lecció d'obres d'art. Però es tracta d'una col·lecció peculiar, ja que està formada per ratolins d'ordinador deteriorats i inservibles que, transformats d'una manera original i utilitzant diferents tècniques i materials, han donat lloc a formes, com ara cotxes, animals, etc. A més, les creacions s'han plasmat en postals mitjançant Tux Paint —una eina lliure de dibuix per a alumnes de 3 a 12 anys— i en animacions amb el programa Pivot Stickfigure Animator. Les creacions han estat compartides amb tots els socis europeus a través del Twinspace i després s'han enviat per correu postal. Sens dubte, tot un desplegament de materials, textures, formes i colors en una activitat que combina el respecte pel medi ambient a través del reciclatge, l'ús de les TIC per a la creació de les produccions plàstiques i l'expressió i creació artístiques.

 

Work of Art Marathon és un altre projecte basat en l'expressió i la creació plàstiques. Els alumnes hi han creat dibuixos, escultures i altres elements artístics, que han compartit amb els seus socis europeus, de manera que ha servit d'inspiració per als uns i els altres. S'han realitzat escultures de plastilina de formes molt diverses, han utilitzat tècniques variades de pintura i dibuix per plasmar els elements presents en l'entorn, han dissenyat cobertes de CD, transformat sabates velles en ocells, decorat les parets, etc. Totes les creacions s'acompanyen de petites històries que hi estan relacionades i recollides en imatges fixes per compartir-les després a través de presentacions dinàmiques publicades al bloc del projecte. Amb totes aquestes activitats relacionades amb el descobriment de les possibilitats artístiques que ofereix l'entorn, els alumnes han compartit i après sobre art dels diferents països. Accedeix al TwinSpace del projecte o al bloc creat per a la difusió de les creacions.


 

origamiwonders

A Origami Wonders, que compta amb la participació del Colegio Rural Agrupado La Sabina (Villafranca de Ebro, Saragossa), els alumnes espanyols, polonesos, romanesos i turcs han après i perfeccionat l'art de l'origami o papiroflèxia, una tècnica japonesa per fer objectes utilitzant fulls de paper. El procés de treball ha consistit a cercar i seleccionar diagrames i plans i elaborar videoprogrames d'aprenentatge propis per crear posteriorment figures i compartir-les amb els companys socis mitjançant TwinSpace i la wiki del projecte. Tot un procés de creació artística que ha implicat un treball cooperatiu i la utilització de les TIC per a la difusió dels treballs elaborats. A més, aquest projecte contribueix a desenvolupar algunes competències bàsiques, ja que es milloren les habilitats lingüístiques dels alumnes gràcies a l'intercanvi comunicatiu que es produeix en les activitats, es tracta la informació, s'empra la tecnologia com a eina de recerca d'informació i s'aborden conceptes matemàtics en la creació de les figures. El vídeo següent correspon al conte "Pablo contra el cambio climático" realitzat pel centre espanyol amb papiroflèxia per a la representació d'un kamishibai, una forma tradicional japonesa d'explicar històries.

 

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar