El Making of d'un projecte eTwinning
En cinema, un making of, també denominat com-s’ha-fet, és un vídeo documental que mostra com va ser la producció d'una pel·lícula o un programa de televisió. Els making of més breus s'utilitzen sovint per a explicar el procés de producció i reconèixer el treball de les persones que han participat en el rodatge. Però, què té això a veure amb els projectes eTwinning? Cada vegada ens trobem més projectes que es caracteritzen per la varietat d'activitats que porten a terme els alumnes –presentacions de diapositives, wikis, blogs, xats, videoconferències– . No obstant això, no sempre és possible veure com s'han fet o com s'han organitzat. Per a qualsevol que no participi en un projecte és interessant poder presenciar, com si fos un membre més, el seu procés, els agents que han participat, els mitjans que s'han usat, etc. Ens referim al making of d'un projecte eTwinning.
Alguns projectes ja comencen a documentar amb vídeos algunes de les activitats que fan els alumnes, especialment aquelles de les quals no és fàcil tenir un registre, com les videoconferències o els xats. Aquest és el cas del projecte Dia a Dia, en el qual la mestra Mar Bermejo, del CEIP San Juan Bautista de Madrid, ha gravat les videoconferències que han realitzat els seus alumnes de primària amb els seus socis en el projecte.
Encara que pogués semblar-ho, no resulta tan complicat elaborar aquests videodocumentals, que poden ser vídeos o una presentació de diapositives i imatges en les quals s'expliqui el procés. Trobem un exemple de vídeopresentació en el projecte Europe: Reading is also the Future - Europa: La Lettura è anche il Futuro - Europa: La Lectura también es el Futuro realitzat per l'equip d’infantil del Col·legi Tremañes. Una de les activitats d'aquest projecte ha sigut la realització de cartells d'animació a la lectura entre els alumnes espanyols i els seus socis italians i ens expliquen com s'ha fet l'activitat en aquest vídeo.
L'avantatge d’elaborar aquests documents és que permetem als altres no només visualitzar el resultat de la nostra activitat, sinó també poder assistir com a espectadors al seu desenvolupament, siguin altres docents o membres de la comunitat escolar, o els pares i mares dels nostres alumnes. D'altra banda, també reconeixem el treball que han fet els alumnes i els professors en l'activitat o en el projecte que estem mostrant als altres, les impressions que ens ha deixat, el que hem après, etc. Trobem un exemple en l'avaluació del projecte Teaching each other, coordinat per Carmen Fernández de l'IES de Poio de Galícia.
Des del SNA us animem perquè elaboreu els vostres propis "making of" de les activitats o projectes que realitzeu. A més dels avantatges que us hem esmentat, també us seran útils per a l'avaluació del projecte i en les sol·licituds de Segell de Qualitat.
Articles relacionats
Perles
- Planificació d’un projecte eTwinning amb Google Docs
- Story Between Pictures
- Mitos de ayer y hoy
- 'Personalitzant' eTwinning
- Un mar de cultures: projecte eTwinning de plurilingüisme a Educació Infantil
- Narrant amb símbols
- Concert pictòric a Aranjuez
- 13a edició del curs eTwinning 2.0: idees de projecte
- Gran col·lecció d'art eTwinning
- 12a edició del curs eTwinning 2.0: idees de projecte
- Alguna cosa més que Matemàtiques
- El Making of d'un projecte eTwinning
- Idees de projecte del curs eTwinning 2.0
- Aprendre jugant
- Activitats col·laboratives per a Llengua i Socials
- Actividades colaborativas para Matemáticas y Ciencias
- Presentarse ¿quién está al otro lado?
- Cómics para el aula
- Las matemáticas aplicadas a la vida real
- Diseñar y planificar colaborativamente un proyecto