Inici / Idees / Eines TIC / Realitat augmentada en educació
.

Realitat augmentada en educació

20 
maig 
2013  |  
 

 

imagen AR eTwinning finalDurant la passada Conferència eTwinning 2013, celebrada a Lisboa, vam tenir l’oportunitat d’assistir a la presentació sobre ús de Realitat Augmentada (AR) a l’aula de Hendriel Exel, ambaixadora eTwinning, i professora especialista en Tecnologies de la Informació i la Comunicació a l’Oostvaarders College, Almere (Holanda). Hem decidit prendre com a referència la informació aportada per aquesta ambaixadora i aprofundir en alguns aspectes que ens poden servir per fer els nostres primers passos amb aquesta tecnologia a l’aula.

La realitat augmentada es podria definir com la combinació d’informació digital i informació física en temps real a través de dispositius tecnològics. La diferència, per tant, pel que fa a la informació virtual, és que les dades virtuals no substitueixen les físiques, sinó que se superposen a aquestes i s’emmagatzemen en diferents capes d’informació en formats diversos (imatges generades per ordinador, seqüències de vídeo, animacions, etc.).

 

Vegem un exemple de videoanimació mostrat en la conferència:

 

 

Aquests recursos poden ser molt útils a l’aula per incorporar elements interactius i motivadors a l’aprenentatge i poder així fer tangibles molts dels complexos conceptes de determinades àrees mitjançant imatges 3D, fotografies, eines de geolocalització, incorporació i explotació d’escenaris virtuals a classe, etc. En definitiva, ens permeten proporcionar a l’alumne un aprenentatge molt més significatiu i proper a l’experiència real.

Durant la conferència a Lisboa vam poder veure les següents modalitats de realitat augmentada:

  • Realitat augmentada mitjançant marcadors de posició
  • Realitat augmentada mitjançant geolocalització
  • Realitat augmentada mitjançant codis QR

REALITAT AUGMENTADA MITJANÇANT MARCADORS DE POSICIÓ (MARKERS)

Per produir aquesta mena de realitat augmentada necessitem un ordinador, càmera web i programari especialitzat. El procés consisteix a associar una imatge 3D, vídeo o animació a un marcador imprès mitjançant programari específic. En passar el marcador per la càmera web s’activarà la capa virtual que aquest conté. Si canviem la perspectiva del marcador, els objectes virtuals s’orienten cap al nou punt de vista a manera d’holograma tridimensional. Aquesta mena de realitat augmentada és cada vegada més present en les noves plataformes de videojocs amb l’objectiu de proporcionar a través de les consoles portàtils d’usuari una nova experiència de joc.

Per crear els objectes podem usar programes gratuïts de modelatge 3D com ara SketchUP o Blender, que ens permetran desar aquests objectes sota el format estàndard .dae.

Per crear un projecte de realitat augmentada sobre la base original tipus OpenSource, ARtoolkit requereix certs coneixements de programació, però en el seu lloc existeixen opcions gratuïtes per a la comunitat educativa que ens permeten desenvolupar aquests projectes de manera senzilla i intuïtiva:

A Espanya tenim l’empresa Aumentaty, que redueix el procés a tres passos: importar  a través de la seva eina Aumentaty Author el fitxer generat (accepta formats 3DMAX, SKETCHUP, ACAD, Maya), seleccionar un marcador i associar l’element que hem importat. Finalment, hem d’exportar-lo a .atx i visualitzar-lo i compartir-lo amb l’eina Aumentaty Viewer

Nosaltres hem volgut provar aquesta eina i la imatge que apareix a la capçalera d’aquest article és realment un marcador AR que porta associada una imatge 3D del nostre logo eTwinning, us incloem el que mostra, ja que només es pot visualitzar amb el visor Aumentaty:

imagen visor AR eTwinning

 Altres eines similars són:

 

En la conferència es van presentar els exemples següents:

 

ARtag

 

Sistema de marcadors de realitat augmentada de codi obert (Goblin XNA) desenvolupat per la Universitat de Columbia que permet la superposició d’un objecte virtual (imatge 3D, vídeo) sobre aquests marcadors. Et recomanem visitar la pàgina d’ARtag per veure exemples de la seva galeria d’imatges de marcadors i on t’expliquen com descarregar l’aplicació i els exemples.

 

Es va incloure un videotutorial sobre l’aplicació de LearnAR. Es tracta de deu programes orientats a l’aula que permeten experimentar continguts reals i virtuals amb l’ajuda d’una càmera web. Inclou recursos per a les àrees de matemàtiques, ciències, anatomia, física, geometria, educació física i idiomes. Us incloem el vídeo:

 

Altres enllaços d’interès:

http://www.learnar.org/ (informació i tutorials)

http://www.exelleren.nl/AR/Sponholtzproductionschemie.pdf (exemples per imprimir)

http://www.exelleren.nl/AR/cmarkers.pdf

 

REALITAT AUGMENTADA MITJANÇANT GEOLOCALITZACIÓ

imagen_movil

Es tracta d’aplicacions que integren la tecnologia AR i tecnologia GPS, sistemes de recerca visual (CVS) i mapatge (ESLAM). És el que es coneix com a tecnologies de gestió urbana a les denominades ciutats intel·ligents’ (smart cities). Aquestes aplicacions ofereixen a l’usuari un marc d'interactuació amb el sistema urbà a partir de la seva localització en un punt determinat. A través de la càmera del seu dispositiu mòbil, l’usuari obté la imatge física del lloc i una superposició de capes virtuals d’informació que li mostren en temps real dades diverses sobre establiments propers, història de l’entorn, esdeveniments, etc.

 

 

 

 

 

Coneguem les aplicacions més usades en aquest àmbit:

 

Layar app

 

Aplicació gratuïta per a usuaris de tecnologia mòbil (Android, IOS) que a través de GPS localitza nostra posició exacta i superposa informació virtual d’acord a la direcció a la qual estigui mirant la càmera del nostre dispositiu mòbil.

 

Junaio

 

Aplicació gratuïta per a usuaris (Android, IOS). Permet la localització de qualsevol lloc de la ciutat a través d’una sèrie de filtres ordenats per categories, això suposa una notable millora respecte als sistemes GPS habituals que simplement ofereixen moviment al punt de destinació i tota la informació necessària per arribar-hi.

 

Wikitude

 

Aplicació gratuïta per a usuaris (Android, IOS). Amb funcionalitats molt semblants a Junaio. 

 

Metaio

 

Aplicació de localització i posicionament similar a les anteriors quant a funcionalitats però significativament millor pel que fa a la precisió d’ajust de les capes d’informació.

 

Hoppala

 

Una plataforma de generació de contingut que ens permet crear capes de realitat augmentada per a aplicacions tipus Layar. Per usar aquest servei és necessari registrar-se a augmentation.hoppala.eu, on obtindrem un URL necessari per a l’aplicació de Layar (API)

 

REALITAT AUGMENTADA MITJANÇANT QR

 

La paraula QR fa referència a quick response code (codi de resposta ràpida). Es tracta d’un codi bidimensional en forma de quadrat en el qual es pot emmagatzemar informació alfanumèrica diversa que després es pot visualitzar des d’un lector QR instal·lat en un dispositiu mòbil.

 

Inicialment es van usar per registrar recanvis a l’àrea de fabricació de vehicles i per administrar inventaris en les indústries. La possibilitat de programari lector de codi QR en telèfons i dispositius mòbils amb captura d’imatge (escàner, càmera de fotos) ha diversificat l’ús d’aquests codis com a recurs per incrustar adreces i URL en revistes i anuncis, també per reunir dades personals sobre contactes, substituint amb això la típica targeta de visita, enviar missatges ocults o descarregar un programa.

 

Per associar la informació a un codi QR necessitem una aplicació web que ens permeti introduir informació i transformar-la en el codi. Vegem-ne alguns exemples:

 

QR Stuff

 

Permet generar codis QR sobre URL de llocs web, provinents de YouTube, arxius de Dropbox, xarxes socials. A més, permet personalitzar el color del QR que genera.

 

QR Hacker

 

Inclou més opcions d’edició i personalització que l’anterior, i s’hi poden incloure imatges, modificar color per píxel, etc.

 

Qurify.es

Crea codis QR amb un disseny especial. A més, permet incrustar en el codi missatges de fins a 255 caràcters. Vegem un exemple creat amb aquesta eina. El QR enllaça amb el nostre vídeo promocional eTwinning a YouTube.

qr video eTwinning

 

Com podeu veure, el codi QR és un codi bidimensional xifrat. Per llegir o interpretar un codi QR cal un dispositiu amb càmera de fotos i un lector compatible. Els tres grans quadrats de les cantonades permeten detectar la posició del codi al lector del vostre dispositiu mòbil. A Internet pots trobar diferents lectors capaços de llegir i interpretar aquests codis. Tot depèn del sistema operatiu del teu telèfon mòbil. Us incloem alguns dels més coneguts per als diferents sistemes operatius:

Barcode Scanner per a dispositius Android i Symbian

I-nigma per a dispositius IOS i Windows Mobile i Symbian

Us deixem l’enllaç a un blog amb exemples variats de realitat augmentada a l’aula.  Esperem que alguns d’aquests exemples us serveixin d’inspiració per als vostres futurs projectes eTwinning

 

Font de les imatges: Servei Nacional de Suport eTwinning

 

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Contacto Boletín mensual Lo más leído
TwitterFacebooke-mail Pots contactar amb nosaltres a través de Facebook, Twitter o per correu electrònic.

boletin_noticias_49x49

Vols rebre informació sobre campanyes, cursos, projectes? Subscriu-te al nostre butlletí mensual i rebràs en el teu correu electrònic totes les novetats

Servicio Nacional de Apoyo eTwinning | Proyectos de Colaboración Escolar en Europa
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
C/ Torrelaguna 58. 1ª planta, despacho 141. 28027 - Madrid
Tel: 913778377 | Contactar