Documents 1.c: eTwinning en Comenius
De eTwinning
(→eTwinning en el programa Comenius) |
|||
(Hi ha 7 revisions intermèdies) | |||
Línia 7: | Línia 7: | ||
<nowiki>Encara que eTwinning va començar sent part del programa elearning, actualment està integrat en el Programa Comenius com una mesura d'acompanyament; és l'acció 10 [COM10]. En aquest sentit, comparteix els principals objectius amb la resta del programa.</nowiki> | <nowiki>Encara que eTwinning va començar sent part del programa elearning, actualment està integrat en el Programa Comenius com una mesura d'acompanyament; és l'acció 10 [COM10]. En aquest sentit, comparteix els principals objectius amb la resta del programa.</nowiki> | ||
- | <br> És convenient conèixer els organismes responsables de cadascuna de les accions com també els aspectes diferenciadors d'eTwinning pel que fa a les altres accions Comenius. Les accions descentralitzades (incloent-hi les associacions) es coordinen des de les respectives agències nacionals. En el cas d'Espanya, la institució que se n’encarrega és l'Organisme Autònom de Programes Educatius Europeus, OAPEE ([http://www.oapee.es/ www.oapee.es]). No obstant això, eTwinning és una acció centralitzada, coordinada a escala europea pel Servei Central de Suport ([http://www.etwinning.net/ www.etwinning.net]) i en l’àmbit nacional pels respectius serveis nacionals de suport, que, en el cas espanyol, està integrat en l'Institut de Tecnologies Educatives ( | + | <br> És convenient conèixer els organismes responsables de cadascuna de les accions com també els aspectes diferenciadors d'eTwinning pel que fa a les altres accions Comenius. Les accions descentralitzades (incloent-hi les associacions) es coordinen des de les respectives agències nacionals. En el cas d'Espanya, la institució que se n’encarrega és l'Organisme Autònom de Programes Educatius Europeus, OAPEE ([http://www.oapee.es/ www.oapee.es]). No obstant això, eTwinning és una acció centralitzada, coordinada a escala europea pel Servei Central de Suport ([http://www.etwinning.net/ www.etwinning.net]) i en l’àmbit nacional pels respectius serveis nacionals de suport, que, en el cas espanyol, està integrat en l'Institut de Tecnologies Educatives (INTEF, [http://www.ite.educacion.es/es/intef www.ite.educacion.es/es/intef]). La pàgina web del SNA espanyol és [http://www.etwinning.es/ www.etwinning.es] |
<br> Hi ha més aspectes diferenciadors en eTwinning pel que fa a altres accions Comenius. Precisament són aquests els que permeten una sèrie variada d'interaccions que complementen i enriqueixen els projectes, sobretot en les relacions entre eTwinning i les associacions Comenius. Vegem a continuació, de forma esquemàtica, alguns d'aquests. | <br> Hi ha més aspectes diferenciadors en eTwinning pel que fa a altres accions Comenius. Precisament són aquests els que permeten una sèrie variada d'interaccions que complementen i enriqueixen els projectes, sobretot en les relacions entre eTwinning i les associacions Comenius. Vegem a continuació, de forma esquemàtica, alguns d'aquests. | ||
Línia 116: | Línia 116: | ||
<br> | <br> | ||
- | ===== Per | + | ===== Per saber-ne més: ===== |
- | Si vols veure | + | Si vols veure exemples d’integració entre eTwinning i una associació Comenius, pots visitar els projectes següents:<br> |
- | <br> ''' | + | <br>'''1. – How’s life over there? y tú, ¿Cómo vives?'''<br> |
- | + | És destacable la feina col•laborativa desenvolupada entre els alumnes dels dos centres participants a l’activitat “Survival kits”, ja que és la metodologia que promou l’acció eTwinning.<br> | |
- | '' | + | ''Etapa educativa'': Educació Secundària<br> |
- | + | ||
- | [http:// | + | ''Matèria'': anglès<br> |
+ | |||
+ | ''Enllaços'': <br> | ||
+ | |||
+ | [http://new-twinspace.etwinning.net/web/p17460/welcome TwinSpace públic] | ||
+ | |||
+ | <br> | ||
+ | |||
+ | '''2. - Art on the move (Premi Nacional eTwinning 2012)'''<br> | ||
+ | |||
+ | Aquest projecte és un exemple molt bo de l’ús de l’expressió artística com a eina per conèixer altres cultures europees. Els alumnes i professors han estat constantment en contacte a través del xat, de videoconferències amb Skype i del wiki per coordinar-se i organitzar la feina. La varietat d’activitats ha permès que l’alumnat de cada centre treballi individualment, en petits grups i també de manera col•laborativa amb els seus socis europeus, utilitzant l’anglès com a vehicle de la comunicació.<br> | ||
+ | |||
+ | ''Etapa educativa'': Educació Primària<br> | ||
+ | |||
+ | ''Matèria'': interdisciplinària<br> | ||
+ | |||
+ | ''Enllaços'': <br> | ||
+ | |||
+ | [http://artonthemove.wikispaces.com/ Wiki]<br><br> | ||
+ | |||
+ | '''3. - ICT4U (Premi Nacional eTwinning 2012) '''<br> | ||
+ | |||
+ | Els alumnes es converteixen en professors que ensenyen en l’ús de les noves tecnologies, elaborant un projecte creatiu i innovador. A més d’haver generat una sèrie d’interessants programes d’aprenentatge i guies sobre eines TIC, també destaca l’ús correcte i original que s’ha donat a aquestes eines dins del projecte. | ||
+ | |||
+ | ''Etapa educativa'': Educació Secundària <br> | ||
+ | |||
+ | ''Matèria'': interdisciplinària, TIC <br> | ||
+ | |||
+ | ''Enllaços'': <br> | ||
+ | |||
+ | [http://new-twinspace.etwinning.net/web/p21079/welcome TwinSpace públic] | ||
+ | |||
+ | <br> | ||
- | |||
- | |||
---- | ---- | ||
Línia 140: | Línia 169: | ||
|- | |- | ||
| style="width: 50%;" | ''Tornar [[Unidad 1|unitat 1]]'' | | style="width: 50%;" | ''Tornar [[Unidad 1|unitat 1]]'' | ||
- | |||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | <br> | ||
+ | |||
+ | [[es:Página Principal|es:Página Principal]] [[eu:Página Principal|eu:Página Principal]] [[ga:Página Principal|ga:Página Principal]] [[en:Página Principal|en:Página Principal]] |
Revisió de 11:49, 7 feb 2013
Tornar a la Unidad 1
eTwinning en el programa Comenius
Encara que eTwinning va començar sent part del programa elearning, actualment està integrat en el Programa Comenius com una mesura d'acompanyament; és l'acció 10 [COM10]. En aquest sentit, comparteix els principals objectius amb la resta del programa.
És convenient conèixer els organismes responsables de cadascuna de les accions com també els aspectes diferenciadors d'eTwinning pel que fa a les altres accions Comenius. Les accions descentralitzades (incloent-hi les associacions) es coordinen des de les respectives agències nacionals. En el cas d'Espanya, la institució que se n’encarrega és l'Organisme Autònom de Programes Educatius Europeus, OAPEE (www.oapee.es). No obstant això, eTwinning és una acció centralitzada, coordinada a escala europea pel Servei Central de Suport (www.etwinning.net) i en l’àmbit nacional pels respectius serveis nacionals de suport, que, en el cas espanyol, està integrat en l'Institut de Tecnologies Educatives (INTEF, www.ite.educacion.es/es/intef). La pàgina web del SNA espanyol és www.etwinning.es
Hi ha més aspectes diferenciadors en eTwinning pel que fa a altres accions Comenius. Precisament són aquests els que permeten una sèrie variada d'interaccions que complementen i enriqueixen els projectes, sobretot en les relacions entre eTwinning i les associacions Comenius. Vegem a continuació, de forma esquemàtica, alguns d'aquests.
| Associacions Comenius | eTwinning |
Organisme responsable | OAPEE (www.oapee.es)
| SNA (www.etwinning.es)
|
Focus | Dimensió europea
Conscienciació cultural Mobilitat i cooperació entre centres
| Dimensió europea
Conscienciació cultural, Competència digital, Treball en col·laboració a través de les TIC
|
Suport | Finançament per als projectes aprovats
Informació i suport per part de l'OAPEE
| Informació, assessorament, formació del professorat, ofert pel SCA i els SNA
Visibilitat (Premis, Segells, galeries…)
|
Socis | Dos socis per a associacions bilaterals; almenys 3 per a multilaterals
| Dos socis fundadors, de nacionalitats diferents, i un nombre il·limitat de socis annexats
|
Avaluació | Avaluació prèvia per a sotmetre el projecte al procés d'aprovació | Sense avaluació prèvia. L'aprovació dels projectes depèn únicament de la comprovació i validació de les dades i que els objectius i continguts tinguin cabuda en la pràctica docent.
Els projectes són avaluats únicament si el professor decideix optar a un Segell de Qualitat o a un Premi Nacional o Europeu. Avaluació per part de les autoritats educatives de les CA en el cas de sol·licitud de crèdits de formació o innovació Un altre tipus d'avaluació… per a intervenir en fòrums, ponències, jornades, etc.
|
Burocràcia | Memòria pedagògica, memòria econòmica | Sense burocràcia. Tot el procés es duu a terme mitjançant formularis en línia, senzills i breus.
|
Reconeixement | Crèdits de formació, establerts en BOE | Segons cada comunitat autònoma
|
Com assenyalàvem abans, aquestes diferències no posen eTwinning en competència amb les associacions Comenius, sinó que possibiliten establir sinergies variades entre ambdues accions. En comentem algunes.
1. Cap
Encara que sembli fora de lloc, no podem deixar de comentar aquesta possibilitat. Tant les associacions Comenius com eTwinning són accions amb entitat pròpia, que permeten desenvolupar projectes complets i de qualitat per si mateixes. No es necessiten mútuament, encara que els avantatges d'usar-les de forma complementària són considerables.
2. eTwinning com a introducció als projectes europeus
De vegades, iniciar-se en els projectes europeus pot resultar difícil. Poden sorgir dubtes sobre la capacitat de comunicació amb els socis, la forma d'enfocar un projecte, els objectius, com organitzar-lo… Si, a més, sumem l'esforç burocràtic inicial, alguns professors poden decidir no participar en aquests programes encara que hi estiguin interessats.
eTwinning ofereix una manera fàcil de fer-ho. No hi ha burocràcia inicial, els projectes s'aproven en la pràctica totalitat, l'assessorament per part del SNA és constant, sempre que el professor ho sol·liciti, i no cal lliurar documents de cap tipus en cap fase del procés. Si un projecte no funciona, els fundadors poden tancar-lo quan ho creguin convenient.
Això permet eliminar –o, almenys, atenuar– els obstacles inicials. El professor pot així familiaritzar-se amb la dinàmica dels projectes europeus en un programa còmode i flexible. A més, l'experiència en eTwinning permet conèixer i treballar amb socis i temes amb els quals posteriorment poden iniciar-se altres accions Comenius.
3. eTwinning com a complement a una associació Comenius
Les eines de comunicació que ofereix eTwinning poden exercir un paper important en qualsevol de les fases del desenvolupament d'una associació Comenius. Abans d'iniciar l'associació pròpiament dita, eTwinning pot convertir-se en l'espai comú on professors i alumnes discuteixin i decideixin els aspectes rellevants d'un projecte: contingut, objectius, resultats, planificació, eines de comunicació, formes d'avaluació/reflexió, difusió…
Durant el projecte, resulta un mitjà perfecte per a dur a terme activitats diverses, sobretot si inclouen un component TIC, per a emmagatzemar i compartir els documents de treball o per a aprofitar l'assessorament i suggeriments del SNA.
Finalment, una vegada conclosa l'associació, eTwinning pot mantenir-se com una via de prolongació del projecte i de comunicació entre els socis, i assegurar-ne la sostenibilitat.
4. eTwinning com a alternativa
Sempre hi ha la possibilitat que, després de l'esforç fet en la recerca de socis i el disseny d'un projecte per a una associació Comenius, aquest no sigui aprovat. Aquesta circumstància pot resultar, en principi, frustrant. No obstant això, no cal que sigui així. Una associació Comenius denegada pot reprendre's en eTwinning. El projecte pot començar a funcionar, a desenvolupar-se i perfeccionar-se. No es perd el contacte amb els socis, es posen en pràctica les idees sobre les quals es vol treballar –encara que en un context diferent–, s'acumulen experiència i resultats i, sobretot, permet tornar a sol·licitar el finançament en anys posteriors.
5. Cercador eTwinning per a socis Comenius
Una de les eines més poderoses de la plataforma eTwinning és el Cercador de Socis. Està disponible en l'Escriptori del professor i li permet buscar i examinar els perfils de socis possibles.
Amb la finalitat de facilitar la recerca de socis per a altres projectes Comenius,és possible marcar en el nostre propi perfil la disponibilitat per a participar en una associació Comenius i buscar altres professors que també estiguin disponibles.
Per saber-ne més:
Si vols veure exemples d’integració entre eTwinning i una associació Comenius, pots visitar els projectes següents:
1. – How’s life over there? y tú, ¿Cómo vives?
És destacable la feina col•laborativa desenvolupada entre els alumnes dels dos centres participants a l’activitat “Survival kits”, ja que és la metodologia que promou l’acció eTwinning.
Etapa educativa: Educació Secundària
Matèria: anglès
Enllaços:
2. - Art on the move (Premi Nacional eTwinning 2012)
Aquest projecte és un exemple molt bo de l’ús de l’expressió artística com a eina per conèixer altres cultures europees. Els alumnes i professors han estat constantment en contacte a través del xat, de videoconferències amb Skype i del wiki per coordinar-se i organitzar la feina. La varietat d’activitats ha permès que l’alumnat de cada centre treballi individualment, en petits grups i també de manera col•laborativa amb els seus socis europeus, utilitzant l’anglès com a vehicle de la comunicació.
Etapa educativa: Educació Primària
Matèria: interdisciplinària
Enllaços:
3. - ICT4U (Premi Nacional eTwinning 2012)
Els alumnes es converteixen en professors que ensenyen en l’ús de les noves tecnologies, elaborant un projecte creatiu i innovador. A més d’haver generat una sèrie d’interessants programes d’aprenentatge i guies sobre eines TIC, també destaca l’ús correcte i original que s’ha donat a aquestes eines dins del projecte.
Etapa educativa: Educació Secundària
Matèria: interdisciplinària, TIC
Enllaços:
Tornar unitat 1 |