Documents 1.a: Què és eTwinning?

De eTwinning

(Diferència entre revisions)
Dreceres ràpides: navegació, cerca
Línia 13: Línia 13:
== Què és eTwinning?  ==
== Què és eTwinning?  ==
-
El projecte ''eTwinning'' és una iniciativa que fomenta l'establiment d'agermanaments escolars i el desenvolupament de projectes de col·laboració a través d'Internet entre dos centres o més de països europeus diferents sobre qualsevol tema acordat pels participants. Va començar l'any 2005 com una part fonamental del programa ''elearning'' i des de 2007 està integrat en el Programa d'Aprenentatge Permanent com a mesura d'acompanyament de ''Comenius''. Com a tal, és una acció descentralitzada i, per tant, no necessàriament coordinada per les Agències Nacionals del Programa d'Aprenentatge Permanent. El seu paper dins d'aquesta acció s'analitzarà en un altre apartat d'aquesta unitat. eTwinning està organitzat a escala europea pel '''Servei Central de Suport''' (SCA), amb seu a Brussel·les (www.etwinning.net) i en l’àmbit nacional està coordinat pels respectius serveis nacionals de suport. A Espanya, el '''Servei Nacional de Suport''' (SNA) està integrat en el ''Institut de Tecnologies Educatives'' del Ministeri d'Educació en coordinació amb totes les comunitats autònomes (www.etwinning.es). Des que va nàixer, eTwinning ha experimentat un creixement constant. Al març de 2009 (a penes 4 anys després del seu naixement), hi havia a Europa més de 56.000 membres actius i més de 5.500 projectes en marxa. En les mateixes dates, a Espanya hi havia més de 4.700 centres escolars registrats (al voltant del 20% del total de centres espanyols) i gairebé 5.500 professors. Aquest mateix mes celebrem la inscripció del projecte número 2000. I aquestes xifres augmenten contínuament. Per veure el nombre de participants actual, pots acudir a les pàgines web del Servei Central, http://www.etwinning.net o del Nacional http://www.etwinning.es .  
+
El projecte ''eTwinning'' és una iniciativa que fomenta l'establiment d'agermanaments escolars i el desenvolupament de projectes de col·laboració a través d'Internet entre dos centres o més de països europeus diferents sobre qualsevol tema acordat pels participants. Va començar l'any 2005 com una part fonamental del programa ''elearning'' i des de 2007 està integrat en el Programa d'Aprenentatge Permanent com a mesura d'acompanyament de ''Comenius''. Com a tal, és una acció descentralitzada i, per tant, no necessàriament coordinada per les Agències Nacionals del Programa d'Aprenentatge Permanent. El seu paper dins d'aquesta acció s'analitzarà en un altre apartat d'aquesta unitat. eTwinning està organitzat a escala europea pel '''Servei Central de Suport''' (SCA), amb seu a Brussel·les (www.etwinning.net) i en l’àmbit nacional està coordinat pels respectius serveis nacionals de suport. A Espanya, el '''Servei Nacional de Suport''' (SNA) està integrat en l'''Institut de Tecnologies Educatives'' del Ministeri d'Educació en coordinació amb totes les comunitats autònomes (www.etwinning.es). Des que va nàixer, eTwinning ha experimentat un creixement constant. Al març de 2009 (a penes 4 anys després del seu naixement), hi havia a Europa més de 56.000 membres actius i més de 5.500 projectes en marxa. En les mateixes dates, a Espanya hi havia més de 4.700 centres escolars registrats (al voltant del 20% del total de centres espanyols) i gairebé 5.500 professors. Aquest mateix mes celebrem la inscripció del projecte número 2000. I aquestes xifres augmenten contínuament. Per veure el nombre de participants actual, pots acudir a les pàgines web del Servei Central, http://www.etwinning.net o del Nacional http://www.etwinning.es .  
El nombre de països participants també s'ha vist incrementat fins a 32. Els últims països a sumar-se al programa han sigut Croàcia i l'Antiga República Iugoslava de Macedònia. La llista completa és aquesta:  
El nombre de països participants també s'ha vist incrementat fins a 32. Els últims països a sumar-se al programa han sigut Croàcia i l'Antiga República Iugoslava de Macedònia. La llista completa és aquesta:  

Revisió de 22:42, 12 gen 2010

Tornar a la Unidad 1


Una tarda de la tardor de 1985, va aparèixer davant meu Europa en forma d'alumne d'intercanvi. Un company de classe ens presentava un xaval anglès que havia vingut a viure a la seva casa i a estudiar al nostre institut durant un trimestre. Recordo que em va semblar un somni apassionant i… inassolible. La meva família no podia permetre's tal dispendi i per descomptat, encara que hi hagués hagut la possibilitat de beques, no m'imaginava un anglès a la meva casa sopant nit sí, nit també, truita de patates. Han passat més de vint anys d'allò i aquesta tardor, per fi, puc fer realitat aquell somni, en forma de projecte Comenius. Ara que tinc una destinació definitiva com a mestre d'educació física a Nàquera, puc plantejar-me objectius a mitjà i llarg termini i les possibilitats de participació en projectes educatius conjunts que ofereix la Comissió Europea amb altres països de la Unió són una oportunitat que no vull deixar escapar per més temps. El primer pas ha sigut llançar la proposta de participar en alguna acció educativa de la Comissió als membres del claustre de mestres del meu centre. Després de comptar amb el seu suport i aprovació, el segon pas ha consistit en la inscripció en el portal eTwinning. El tercer pas, amb la prèvia presentació de la idea del projecte, serà la recerca de socis. A continuació, crearem el projecte formalment i per fi, si tot va bé, el posarem en pràctica a principis del curs 09/10. He aprofitat els dies de vacances de Nadal per fer-me un regal personal: la inscripció en eTwinning. El regal ha sigut encara més gran del que pensava quan he començat a rebre missatges d'altres membres del portal. Reconec que m'he emocionat quan he vist que gents de llocs tan diferents com el Regne Unit, Romania, Grècia o Turquia han considerat atractiva la meva proposta de projecte d'Intercanvi de Jocs i Esports Tradicionals. En uns dies tornaré al col·legi amb un somriure d'orella a orella i posaré al corrent de les novetats els meus companys de claustre. Comença un nou any en què els somnis poden fer-se realitat.

Juan Dols

CP "Emilio Lluch de Nàquera" (València, España)

(Publicat en el blog eTwinning España)


Contingut

Què és eTwinning?

El projecte eTwinning és una iniciativa que fomenta l'establiment d'agermanaments escolars i el desenvolupament de projectes de col·laboració a través d'Internet entre dos centres o més de països europeus diferents sobre qualsevol tema acordat pels participants. Va començar l'any 2005 com una part fonamental del programa elearning i des de 2007 està integrat en el Programa d'Aprenentatge Permanent com a mesura d'acompanyament de Comenius. Com a tal, és una acció descentralitzada i, per tant, no necessàriament coordinada per les Agències Nacionals del Programa d'Aprenentatge Permanent. El seu paper dins d'aquesta acció s'analitzarà en un altre apartat d'aquesta unitat. eTwinning està organitzat a escala europea pel Servei Central de Suport (SCA), amb seu a Brussel·les (www.etwinning.net) i en l’àmbit nacional està coordinat pels respectius serveis nacionals de suport. A Espanya, el Servei Nacional de Suport (SNA) està integrat en l'Institut de Tecnologies Educatives del Ministeri d'Educació en coordinació amb totes les comunitats autònomes (www.etwinning.es). Des que va nàixer, eTwinning ha experimentat un creixement constant. Al març de 2009 (a penes 4 anys després del seu naixement), hi havia a Europa més de 56.000 membres actius i més de 5.500 projectes en marxa. En les mateixes dates, a Espanya hi havia més de 4.700 centres escolars registrats (al voltant del 20% del total de centres espanyols) i gairebé 5.500 professors. Aquest mateix mes celebrem la inscripció del projecte número 2000. I aquestes xifres augmenten contínuament. Per veure el nombre de participants actual, pots acudir a les pàgines web del Servei Central, http://www.etwinning.net o del Nacional http://www.etwinning.es .

El nombre de països participants també s'ha vist incrementat fins a 32. Els últims països a sumar-se al programa han sigut Croàcia i l'Antiga República Iugoslava de Macedònia. La llista completa és aquesta:

Alemanya A.R.I. Macedònia Àustria
Bulgària Bèlgica Xipre
Croàcia Dinamarca Eslovàquia
Eslovènia Espanya Estònia
Finlàndia França Grècia
Hongria Irlanda Islàndia
Itàlia Letònia Lituània
Luxemburg Malta Noruega
Països Baixos Polònia Portugal
Regne Unit República Txeca Romania
Suècia Turquia

Què és un projecte eTwinning?

Un projecte eTwinning és un treball de col·laboració entre dos o més centres escolars europeus de països diferents sobre un tema acordat prèviament. La col·laboració es duu a terme a través d'una plataforma en Internet i de l'ús d'altres eines TIC. Encara que des de l’inici hi ha hagut canvis i evolucions en les eines eTwinning, la base per a un projecte continua sent la mateixa. En les successives unitats d'aquest curs veurem amb detall tots aquests aspectes, però avancem aquí la informació essencial que ens permeti contextualitzar la resta d'aquesta unitat. Des que un professor entra en contacte per primera vegada amb eTwinning fins que conclou un projecte, completa una sèrie de fases, amb eines i utilitats que tenen diferents funcions i nivells de privadesa. Ordenades de menor a major nivell de privadesa, són aquestes:

  1. Portals: El primer contacte amb eTwinning es fa a través dels portals, tant l'espanyol (www.etwinning.es) com l'europeu (www.etwinning.net). Ambdós ofereixen a l'usuari notícies, informació d'interès, idees i suport, tot de forma pública i disponible per a qualsevol que accedeixi als portals. Des d'aquí s'accedeix a la fase següent.
  2. Registre: Els usuaris es registren en eTwinning facilitant algunes dades personals i dels seus centres de treball. Introdueixen les seves dades, emplenen un perfil i expliquen quines idees volen treballar en un projecte. L'accés a l'escriptori personal, amb nom d'usuari i contrasenya, és immediat, encara que els Serveis Nacionals comproven la veracitat de les dades.
  3. Escriptori: És la plataforma on contactar amb altres professors, compartir i discutir idees, crear grups i, finalment, iniciar un projecte. Disposa d’eines com ara cercador de socis, fòrum, missatgeria interna, llista de contactes o gestió del propi perfil. Una vegada registrat, també és possible inscriure's en els mòduls de formació en línia; una sèrie d'esdeveniments formatius sobre diferents temes i dirigits per experts.
  4. Registre d'un projecte: Si has trobat a algú amb qui vulguis treballar i heu acordat conjuntament com voleu fer-ho, és el moment de registrar el projecte. Com fins ara, tot es fa a través de l'escriptori. L'única condició indispensable perquè un projecte s'aprovi és que l’iniciïn dos professors de dos països diferents. Aquests professors són els “socis fundadors”. Una vegada aprovat el projecte, s’hi poden unir més professors, sense límit de nombre i independentment de la nacionalitat (“socis annexats”). No hi ha avaluació prèvia dels projectes; en general, són aprovats tots els que compleixen la condició prèvia i que preveuen continguts i objectius acceptables en la pràctica docent. Abans d’efectuar aquesta aprovació, el Servei Nacional de Suport, en col·laboració amb les comunitats autònomes, torna a verificar les dades per comprovar que són veritables i que la comunitat escolar està al corrent de l'existència del projecte.
  5. TwinSpace: Una vegada aprovat el projecte, es generen automàticament dos espais de treball: el Blog de Progrés (Twinblog) i el TwinSpace. El primer és, fonamentalment, un blog on mantenir comunicació directa amb el SNA i portar un diari del projecte. El “TwinSpace” és una plataforma de treball en col·laboració; un entorn segur, al qual poden accedir i en el qual poden treballar els alumnes. A aquest espai només tenen accés els participants als quals els professors han donat permisos; altres professors, alumnes, pares... Aquests professors tenen control absolut sobre els permisos dels usuaris. Disposa d'eines de comunicació (correu, fòrum, Xat) i d'un gestor de continguts per a compartir documents, fotografies, sons, etc. Tots aquests continguts poden fer-se públics o mantenir-se privats.

 Image:Esquema.gif

Bases pedagògiques d'eTwinning

Hem de recordar que el programa elearning, del qual eTwinning era una acció central, neix com una necessitat en el camp educatiu per a donar resposta a la demanda de la Unió Europea de formar els seus ciutadans en les competències bàsiques. Aquestes competències queden establertes d’aquesta manera:

- Competència en comunicació lingüística

- Competència matemàtica

- Competència en el coneixement i interacció amb el món físic

- Tractament de la informació i competència digital

- Competència per a aprendre a aprendre

- Competència social i ciutadana

- Autonomia i iniciativa personal

- Competència cultural i artística


A partir d'aquí, eTwinning s'estructura al voltant de tres eixos fonamentals estretament relacionats:

  1. Dimensió europea
  2. Ús de les TIC
  3. Treball en col·laboració


Dimensió europea

eTwinning és una comunitat formada per professors i alumnes de 32 països europeus. Per als primers, constitueix un entorn en el qual conèixer companys d'altres nacionalitats, compartir idees, discutir sobre interessos comuns i elaborar projectes conjunts. Per als alumnes és una oportunitat d'obrir les portes de l'aula, entrar en contacte amb una realitat que, en la majoria dels casos, no coneixen directament. Tenir una persona a l'altre costat de l'ordinador que pertany a una comunitat cultural i lingüística diferent i que, no obstant això, comparteix objectius comuns, obliga a usar estratègies de negociació que prevegin competències lingüístiques i culturals.

Ús de les TIC

En una societat en la qual les TIC s'han convertit en una eina d'ús comú en gairebé totes les activitats, l'aula continua sent un dels entorns amb menys nivell d'implementació d'eines informàtiques. En aquest sentit, eTwinning proporciona un bon mitjà per a integrar les TIC en la pràctica docent. D'una banda, està pensat per desenvolupar continguts curriculars. D’una altra banda, proporciona una plataforma i eines virtuals segures i de fàcil ús, amb un equip de suport que assessora els professors que ho sol·licitin. La flexibilitat en el tipus de projectes que poden fer-se permet adaptar-se als mitjans disponibles, al tipus d'alumnat, al nivell d'accés a l'equipament… És, per tant, un programa idoni per a desenvolupar, entre unes altres, la competència digital.

Treball en col·laboració

Aquest és l'aspecte fonamental en un projecte eTwinning, al qual, de fet, se li dedica un capítol específic més endavant. Les eines de comunicació i el contacte amb gent d'altres cultures cobren un sentit ple dins d'un context de col·laboració. Avancem que aquest concepte va més enllà de la coordinació. En un bon projecte eTwinning, la col·laboració s'organitza en diferents nivells: entre professors, per acordar uns continguts, objectius i metodologies que satisfacin les aspiracions i necessitats de tots els participants; entre alumnes i professors, en els quals ambdós grups aportin idees i iniciatives, dissenyin el projecte de forma conjunta i l’avaluïn; entre alumnes, tant en el mateix centre com entre els centres agermanats. En aquest últim cas, no es tracta simplement de fer activitats equivalents i després compartir els resultats. Perquè hi hagi una veritable col·laboració, els alumnes han de treballar conjuntament per a produir uns resultats que reflecteixin les aportacions de tots. D'aquesta manera, es produeix un veritable contacte i negociació intercultural i un ús significatiu de les possibilitats d'interacció de les eines TIC.

Característiques i tipus de projectes

Dues de les característiques més valorades d'eTwinning són l'absència de requisits burocràtics i la flexibilitat. Tots els documents administratius que han d'emplenar-se en eTwinning es fan en línia i es limiten al registre com a usuari i a la posterior inscripció del projecte. El Servei Nacional de Suport i les comunitats autònomes comproven i validen les dades, però aquest procés és invisible per als professors. A partir d'aquí no hi ha més formularis per a emplenar obligatòriament, ni de justificació de despeses, ni memòries. Tan sols si el professor vol obtenir algun tipus de reconeixement serà necessari emplenar la documentació corresponent. Parlarem més endavant d'aquests reconeixements i de com aconseguir-los. eTwinning no està subjecte a convocatòries ni terminis. Això confereix al programa una gran flexibilitat. En efecte, un projecte eTwinning pot iniciar-se en qualsevol moment de l'any, i amb la durada que els professors estimin. El pla inicial també és revisable. Segons la marxa del projecte, els professors poden decidir tancar-lo abans del que estava previst o prolongar-lo en el temps, acceptar nous socis, etc. En definitiva, si un projecte no funciona com es pensava i no es troba la forma de reconduir-lo, n’hi ha prou amb tancar-lo i començar-ne un de nou.

Quant als tipus de projectes, la flexibilitat de la qual parlem permet un ampli ventall de possibilitats, tant en les matèries i àrees treballades com en les persones participants. Tots són perfectament acceptables en eTwinning i en tots els casos hi ha exemples de bons resultats. Així, podem trobar projectes en els quals hi ha implicada una sola àrea o assignatura, diverses àrees o assignatures, tot el currículum, temes trasversals, o també altres aspectes de la vida escolar, com ara organització de biblioteques, organització de centres… Els perfils dels participants també són variats. Entre altres combinacions, tenim:

  1. Professors i grups d'alumnes: És el tipus de projecte més comú en eTwinning. Dos professors de centres diferents es posen d'acord per desenvolupar de forma conjunta determinats aspectes del currículum. Dins d'aquest tipus, trobem també projectes amb contingut interdisciplinari, que implica diversos professors de diverses matèries en cada centre, o projectes en els quals treballen els professors d'un mateix departament, desenvolupant continguts d'una assignatura o matèria en/amb diferents grups del mateix centre.
  2. Grups de professors: Un grup de professors amb interessos comuns (matèries, assignatures, projectes europeus, temes trasversals…) es reuneixen en un projecte i comparteixen informació, materials, debats, etc. en l'espai col·laboratiu comú (TwinSpace). Aquests projectes poden arribar a tenir una participació bastant nombrosa i són un bon punt de partida per a iniciar altres projectes eTwinning amb alumnes.
  3. Equips directius, orientadors, responsables de biblioteques: Els membres d'aquests equips poden trobar col·legues europeus mitjançant el cercador de socis, i iniciar projectes comuns que treballin els respectius àmbits d'actuació. Els objectius i continguts poden ser molt variats: comparació de sistemes escolars, intercanvi de bones pràctiques, establiment d'accions i mesures en comú o crear un context del qual puguin sorgir altres projectes que impliquin alumnes i professors dels centres participants.

Què ofereix eTwinning als participants?

eTwinning es basa en dos serveis fonamentals: l'assessorament i la formació i el reconeixement i visibilitat. Ambdós s'ofereixen tant pel Servei Nacional de Suport com pel Servei Central i es concreten en diferents formes.

Assessorament i formació

  1. Curs de Formació a Distància: El Servei Nacional de Suport espanyol convoca anualment una o dues edicions del curs de formació eTwinning, dut a terme i acreditat per l'Institut de Tecnologies Educatives, en col·laboració amb les comunitats autònomes. D'altra banda, els materials del curs estan a la disposició de tots els interessats, encara que no estiguin matriculats, en el portal del SNA (http://www.etwinning.es). Per a informació sobre el curs, pot visitar-se la pàgina assenyalada o la de Formació del Professorat en l'ITE (http://www.isftic.mepsyd.es/formacion/enred/).
  2. Trobades educatives eTwinning: Organitzades pel Servei Central de Suport, són trobades virtuals, presidides per experts en les matèries corresponents i amb una durada entre una i dues setmanes. En aquestes, els professors es coneixen, comparteixen material, debaten, creen i comenten.
  3. Informació per correu electrònic o telèfon: Sempre pot consultar-se qualsevol dubte amb el SNA mitjançant les dues adreces de correu habilitades a aquest efecte: informacion@etwinning.es (per a informació general del programa) i asistencia@etwinning.es (per a incidències i dubtes d'usuaris registrats). A més, poden fer-se consultes al telèfon 913778377.
  4. Kits: Tant en el portal espanyol com en l'europeu es publiquen idees per a dur a terme projectes o activitats. Tenen temàtiques i característiques diverses i intenten servir de guia per als professors. El nom que se'ls dóna és el de “Kits”
  5. Xat: De manera periòdica, el SNA organitza trobades en línia mitjançant Skype. Aquestes trobades s'anuncien amb antelació en la pàgina web. Per a participar, ha d'instal·lar-se el programa (www.skype.es) i buscar i agregar l'usuari Informació eTwinning (info_etwinning).
  6. Blog de Progrés (Twinblog): Quan un professor inicia un projecte, s'obre un canal de comunicació directa amb el Servei Nacional de Suport. Aquest canal és una de les funcions del Twinblog (que veurem amb més detall en unitats posteriors). A través d'aquest, els professors poden consultar qualsevol dubte que tinguin o sol·licitar suggeriments, tant de caràcter tècnic, com organitzatiu o pedagògic.

Reconeixement i visibilitat

  1. Segell eTwinning: Quan un projecte és aprovat i comença a funcionar, rep el Segell eTwinning. El Segell està en format electrònic i pot descarregar-se des del propi escriptori del professor.
  2. Segell de Qualitat Nacional: Els professors poden sol•licitar als seus Serveis Nacionals la concessió d'un Segell de Qualitat. Aquest s'atorga als projectes que aconsegueixen un determinat nivell de qualitat. Tot el procés es fa des de l'escriptori de l'usuari. Hi ha una sèrie de criteris comuns per a tots els països participants, que són els que apareixen en el formulari en línia. Per a veure aquests criteris i la concreció que en fa el SNA espanyol, vagi a http://www.etwinning.es/ideas/criterios%20SC.pdf. Aquest document també és una guia útil per a professors que vulguin començar un nou projecte.
  1. Segell de Qualitat Europeu: Quan un projecte rep, almenys, dos segells de qualitat nacional de dos països diferents, se li atorga automàticament el Segell de Qualitat Europeu.
  2. Premis Nacionals: Anualment el SNA espanyol convoca els Premis Nacionals eTwinning. Els criteris són similars als del Segell de Qualitat, però, en aquest cas, el nombre és limitat (normalment es premien 10 projectes). El premi habitual és la invitació als professors coordinadors a la Conferència Anual eTwinning, en la qual, entre altres activitats, es lliuren els Premis Europeus.
  3. Premis Europeus: També amb periodicitat anual, el Servei Central de Suport convoca els Premis Europeus eTwinning. Es convoquen tres categories d'edat (de 4 a 11 anys; de 12 a 15 anys; de 16 a 19 anys). A més, pot haver-hi altres categories especials. En les últimes convocatòries, s'ha atorgat premis a projectes de matemàtiques i ciències (Premis 2008 i 2009) i en llengua francesa (Premis 2009). Es trien dos finalistes per categoria, que són convidats pel SCA a la Conferència Anual, en la qual es fan públics els guanyadors. El premi és l'assistència de professors i alumnes al campament eTwinning, que té lloc entre la primavera i l'estiu. Perquè un projecte pugui optar a aquests premis és requisit indispensable que hagi obtingut prèviament un Segell de Qualitat Europeu.
  4. Galeries: Les galeries de projectes compleixen funcions tant de visibilitat com d'assessorament. Els serveis Central i Nacional reconeixen les bones pràctiques exposant els projectes en diferents galeries. Al mateix temps, aquests projectes es proposen com a exemple i inspiració per a professors a la recerca d'idees. En la pàgina del Servei Central s'exposen els projectes seleccionats pels diferents serveis nacionals, com també els que han obtingut Premi o Segell de Qualitat Europeu. El Servei Nacional de Suport espanyol té una secció titulada “Projecte del mes” i una galeria per als segells de qualitat nacionals.

Què opinen els professors?

Vídeo resum del lliurament dels Premis Nacionals 2010, amb opinions dels professors que van resultar guardonats:

http://www.etwinning.es/noticias/video_cerem.php


Trobada d'experiències Escola 2.0: Els professors Piedad Avelló, Pilar Flores i José Luis Alcón parlen de la seva experiència en eTwinning

http://www.etwinning.es/ideas/ent_escuela20.php


Entrevista en televisió: La professora Pilar Belloc és entrevistada per TV10 sobre el seu projecte eTwinning European Horizons (en català)

http://www.etwinning.es/noticias/san_esteve.php

Per a saber més

Aquí tens l'enllaç a un article sobre eTwinning publicat en la revista Icono 14. Està escrit pels membres del Servei Nacional de Suport i hi trobaràs algunes dades interessants relacionades amb el que has vist en aquesta Unitat.

http://www.icono14.net/monografico/nativos-digitales-ciudadanos-europeos




Tornar a la Unidad 1

Eines de l'usuari
Contacte